GZT203 Haber Toplama ve Yazma Teknikleri I

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT203
Ad Haber Toplama ve Yazma Teknikleri I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin habere dair tüm pratikleri öğrenmesi ve öğrendiklerini ders kapsamında uygulama olanağı bulmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında haber üretim pratikleri tüm yönleriyle öğretilecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Haber Nasıl Okunur?, Kemal Aslan, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2004. TV Haberlerinde İdeoloji, Çiler Dursun, İmge Kitabevi, 2001. M.Ayşe İnal, Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, 1996.Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz, Ankara: İmge Kitabevi, 2000. Korkmaz Alemdar & Ruhdan Uzun, Herkes için gazetecilik, Ankara:Siyasal Kitabevi, 2019.

Notlar

Gazete, dergi ve internet haberleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haberle bağlantılı kavramları öğrenir.
ÖÇ02 Haberi oluşturacak verilere ulaşma ve araştırma tekniklerini öğrenir.
ÖÇ03 Haber kaynağının önemini ve haber kaynaklarıyla doğru ve sağlıklı iletişim kurmanın önemini kavrar.
ÖÇ04 Soru hazırlamayı ve soru sormayı öğrenir.
ÖÇ05 Farklı haber türlerine özgü üretim tekniklerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Haber ve haberle ilişkili kavramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Habere yönelik farklı bakış açıları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Haber türleri; Planlı Faaliyetler, Olay Haberleri ve Sıcak Gelişmelerde veri toplama yöntemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Haber Kaynağı ve Haber Kaynağı Türleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Soru Hazırlama ve Soru Sorma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Haber bölümleri. Başlık, giriş, gövde Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Haber Dili ve Haber Yazımına İlişkin Kurallar ve Teknikler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Haber Yazma Çalışması Örnek Haber Önerisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
11 Basın Bülteni/Basın Açıklaması vb. metinleri habere dönüştürme çalışması Örnek Metin Önerisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
12 Özel habere özgü kurallar ve özel haber üretim pratikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Edebi Gazetecilik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
14 Röportaj ve Söyleşi ( Kullanılan Teknikler ve Farklılıklarıyla) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Haber Yazma Çalışması 2 Haber Önerisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 03:52