GZT202 Kitle İletişim Kuramları II

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT202
Ad Kitle İletişim Kuramları II
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste ele alınan yaklaşım ve kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamlar da belirginleştirilmeye çalışılacaktır. Bu sayede ders, iletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım ve kuramların sunduğu açılım ve kısıtlamalar konusunda öğrenicilere bilgi vermeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Eleştirel Teori/Frankfurt Okulu, eleştirel ekonomi politik yaklaşım, göstergebilim, kültürel çalışmalar geleneği, feminist yaklaşımlar, yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Moeller, İletişim Yayınları.

Notlar

İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eleştirinin ne olduğu ve neye yönelik olduğunu açıklar.
ÖÇ02 Toplumsal eleştirinin tarihsel ve düşünsel kökenlerini ayırt eder.
ÖÇ03 Medya eleştirisini toplumsal eleştiri çerçevesinde değerlendirir.
ÖÇ04 Eleştirel düşünce ile geleneksel eleştiriyi karşılaştırır.
ÖÇ05 Geleneksel eleştiri ile eleştirel düşüncenin bilgibilimsel farkını açıklar.
ÖÇ06 Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve ders tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Frankfurt Okulu (Theodor W. Adorno ve Max Horkheimer) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Frankfurt Okulu II (Herbert Marcuse ve Walter Benjamin) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Frankfurt Okulu III (Leo Lowenthal ve Jürgen Habermas) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Ekonomi Politik Yaklaşım I (İngiltere: Peter Golding, Graham Murdock, Nicholas Garnham) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Ekonomi Politik Yaklaşım II (Kuzey Amerika: Robert McChesney, Vincent Mosco, Dan Schiller) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Göstergebilim (Roland Barthes, Umberto Eco) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kültürel Çalışmalar I (Kodlama kodaçım modeli, Stuart Hall) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kültürel Çalışmalar II (İzleyici Araştırmaları, David Morley ve John Fiske) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Feminist medya çalışmaları-I (liberal, sosyalist ve radikal feminizmin medya yaklaşımları) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Feminist medya çalışmaları-II (Angela McRobbie, Ien Ang, Janice Radway, Laura Mulvey) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar-I (Jean Baudrillard) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar-II (Paul Virilio ve Manuel Castells) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Değerlendirme Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 02:42