Genel Bilgi
Kod | GZT204 |
Ad | Haber Toplama ve Yazma Teknikleri II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin habere dair tüm pratikleri öğrenmesi ve öğrendiklerini ders kapsamında uygulama olanağı bulmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında haber üretim pratiklerinin tüm yönleriyle öğretilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kemal Aslan, Haberin Yol Haritası, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2002. Erkan Yüksel ve Halil İbrahim Gürcan, Haber Toplama ve Yazma, Tablet Yayınevi, 2012.
Notlar
Gazete ve dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haber kavramı, haber değeri, haber-gerçek ilişkisi ve haberin nesnelliği hakkında fikir sahibi olur. |
ÖÇ02 | Habere yönelik farklı bakış açılarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Farklı haber türleri için çalışma yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Özel haberin ne olduğunu öğrenir. Özel haber üretme ve bunu ders kapsamında aktarma gayreti gösterir. |
ÖÇ05 | Haberin denetimi ve redakte süreci hakkında deneyim kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Haberle İlgili Kuramsal Çalışmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Haber Değeri ve Ölçütleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Haberde Nesnellik ve Haber ve Gerçek İlişkisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Haber yapım sürecinde muhabirin görev ve sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Haber Diline ilişkin temel kurallar ve teknikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Haberde aktarma türleri. Dolaylı ve doğrudan aktarma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Haber Yazma Uygulaması | Haber Önerisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) | Proje | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 2 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 3 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 4 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 5 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi ( özel haber, söyleşi, röportaj vb.) 6 | Proje | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |