ZTP481 Büyükbaş Yapay Tohumlama

2 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP481
Ad Büyükbaş Yapay Tohumlama
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ali Galip ÖNAL


Dersin Amacı

Bu derste, özellikle çiftlik hayvanlarında yapay tohumlama teknikleri ve yapay tohumlamanın hayvancılık açısından önemi ile ilgili konular öğrenciye aktarılacaktır.

Dersin İçeriği

Çiftlik hayvanlarında üremenin anatomisi ve fiziki muayene, semen toplama ve değerlendirme, spermatozoanın özellikleri, semen mikrobiyolojisi ve hastalıkları, tohumlama teknikleri, spermatozoanın muhafazası ve infertilite gibi konular anlatılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Controlled Reproduction in Cattle and Buffaloes. Reproductive Technologies in Farm Animals

Notlar

Controlled Reproduction in Sheep and Goats. Reproductive Technologies in Farm Animals


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 sığır yetiştiriciliğinde döl verim özelliklerini öğrenir.
ÖÇ02 sığır yetiştiriciliğinde kızgınlık detaylarını öğrenir.
ÖÇ03 Sığırlarda östrus,tespiti ve etkinliğini öğrenir.
ÖÇ04 Sığırlarda yapay tohumlamama konularını öğrenir.
ÖÇ05 yapay tohumlama avantaj ve dezavantajlarını ve programlaması konusunda bilgi edinir.
ÖÇ06 yapay tohumlamada teknikleri öğrenir.
ÖÇ07 Reprodüktif Anatomi konusunda bilgi edinmesi sağlanır.
ÖÇ08 Östrusun belirlenmesinde kullanılan pratik yöntemler öğrenir.
ÖÇ09 Yapay tohumlamada kullanılan malzemeleri tanıyarak öğrenir.
ÖÇ10 İneklerde Seksüel siklus dönemlerini öğrenir
ÖÇ11 İneklerde hormonların reprodüktif kullanımını öğrenir.
ÖÇ12 Yapay tohumlama başarısını etkileyen faktörleri öğrenir.
ÖÇ13 Kızgınlık ve ovulasyonun gruplaştırılması uygulamalarını öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çiftlik hayvanlarında üreme sisteminin anatomisi ve fizyolojisi aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Suni tohumlama teknikleri aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Çiftlik hayvanlarında semen toplama ve değerlendirme 1 aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Çiftlik hayvanlarında semen toplama ve değerlendirme 2 aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Erkek hayvanda cinsel istek davranışı aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Spermatozoanın anatomi ve fizyolojisi aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sperm dondurma yöntemleri aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dondurulmuş semen ile yapay tohumlam aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Dondurulmuş semen ile yapay tohumlama aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Taze ve soğutulmuş semenle yapay tohumlama aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Çiftlik hayvanlarında üremede yardımcı uygulamalar aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 aaaaaaa aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Çiftlik hayvanlarında fötal izleme aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yapay tohumlamanın avantaj-dezavantajları aaaaaaa Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS