ZTP489 Balda Kalite Kontrolü ve Analizleri

2 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZTP489
Ad Balda Kalite Kontrolü ve Analizleri
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA


Dersin Amacı

Balın kimyasal, fiziksei ve biyolojik özelliklerini öğretmek, balda kalite faktörlerini ve bal standartlarını uygulamaya yönelik olarak aktarmak ve balın elde edilme ve analız yöntemlerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bal arılarının beslenmesi, arıların yararlandıkları önemli nektar ve polen kaynakları, balın kimyasal ve fiziksel özellikleri. Balın ekonomik ve besin değeri. Balın elde edilme yöntemleri, depolama ve muhafazası. Balda kalite kontrolü. Laboratuvarda bal analizleri, Bal standardı.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Prof. Dr. Ulviye KUMOVA., Dr. Ali KORKMAZ. 2001. Arı Yetiştiriciliği TÜBİTAK, TARP Projeleri Yayınları. Ankara.

Notlar

Prof. Dr. Ferat GENÇ., Yrd. Doç Dr. Ahmet DODOLOĞLU. 2003. Arıcılığın Temel Esasları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 341. Ders Kitapları Serisi No: 88. Erzurum. The hive and Honeybees. (Edited by Dadant & Sons) ABC and XYZ of Bee Culture (Edited by A.I. Root)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Balın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini bilir. Modern arıcılıkta koloni beslenmesi açısından balın yararlarını öğrenir.
ÖÇ02 Bala etki eden kalite faktörlerini öğrenerek, balın biyokimyasal analizlerini yapmayı ve bal standardına bilir.
ÖÇ03 Balların sınıflandırımasını bitki kaynağına, üretim şekline ve Pazar isteklerine göre ayırt etmeyi öğrenir. Balın pazar değerini ve çeşidini bilir.
ÖÇ04 Arıların yararlandıkları önemli nektar kaynaklarını öğrenerek bal potansiyellerini bilir.
ÖÇ05 Bal üretimi için kolonilerin hazırlanma tekniğini ve kolonilerden balın hasat edilme yöntemini öğrenir.
ÖÇ06 Dünyada ve Türkiyede bal üretimini ve önemini ve kullanma alanlarını bilir.
ÖÇ07 Doğal çiçek balı ile salgı balı arasındaki farklılıkları öğrenerek, yapay ve hileli balların nasıl ürettildiğini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Balın tanımı, tarihçesi, önemi ve kullanım alanları Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dünyada ve Türkiye’de bal üretimi ve önemi. Bal ihraç ve ithal eden ülkelerin durumu. Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Balın kimyasal ve fiziksel özellikleri. Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Balın elde edildiği nektarlı doğal, kültür bitkilerinin sınıflandırılması ve bal potansiyelleri. Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Üretim Arı kolonilerinin ilkbahar ve bal mevsimine hazırlanması. Konu anlatımı, tepegöz, sunum, arılıkta hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
6 Bal üretimi için göçer arıcılık tekniğininin uygulanması. Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Doğal çiçek balı ile salgı balı arasındaki farklılıklar. Salgı ballarının ve çam balının kaynağı ve ülkemiz açısından ekonomik önemi. Konu anlatımı, tepegöz, sunum Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğal balın yapay ve hileli ballardan ayırt edilme yöntemleri. Uygulama I. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Bal üretim teknikleri, çiçek ve çam balının elde edilmesi. Uygulama II. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Balların hasad edilme yöntemleri ve hasad sırasında uyulması gereken kurallar. Bal hasadında kullanılan malzeme, alet ve ekipmanların özellikleri. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu, arılıkta hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Balın dinlendirilmesi, işlenmesi, paketlenmesi ve pazara sunulma tekniği. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Bal arılarının nektar toplama ve depolama davranış özellikleri ve davranışa etki eden etki eden faktörler. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Balda bulunan pestisid ve veteriner ilaçlarının kalıntıları, arı ve insan sağlığı üzerine etkileri. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Ülkelerin balda uyguladıkları standardlar, tebliğler ve yaptırımlar. Ders notları, projeksiyon ve tepegöz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 58
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,32
AKTS 2 AKTS