Genel Bilgi
Kod | MATZ402 |
Ad | Matematik Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PERİHAN ARTUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. PERİHAN ARTUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarının matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi hakkında bilgi sahibi olmalarını, matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemlerin farkında olmalarını, matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları ve matematik felsefesindeki temel kuramlar hakkında farkındalıklarını arttırmayı sağlamak
Dersin İçeriği
Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi; sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları; matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler, matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik; Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; düzlükte ve boyut kavramı, matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism), yarı-deneyselciler ve Lakatos; matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi; matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Bekir S. Gür. Matematik Felsefesi
Notlar
https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi hakkında fikir sahibi olur. |
ÖÇ02 | Sayılar, kümeler, fonksiyonlar gibi bazı matematiksel nesneleri anlamları açısından değerlendirir. |
ÖÇ03 | Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler üzerinde düşünür. |
ÖÇ04 | Matematik felsefesinin temel kuramlarının matematiğin gelişimi açısından öneminin farkına varır. |
ÖÇ05 | Matematik felsefesinin öncülerinin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur, çalışmaları yorumlar. |
ÖÇ06 | Matematik felsefesi ile matematik eğitimi arasındaki ilişkiyi kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matematik felsefesinin doğuşu ve tarihsel gelişimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Mantıksal ve soyut düşünmenin doğuşu, felsefi yönleri. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Matematiğin güzelliği, matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Aristo, Socrates, Euclidean, Phythogoras ve Descartes in felsefi görüşleri. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile olan ilişkisi. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matematik felsefesinin diğer bilimlerle olan ilişkisi. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Matematiğin temellerine ilişkin felsefi görüşler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Mantıkçılık,ontoloji. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Biçimcilik,metafizik,yarı-deneyselciler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Sezgicilik, yapısalcılık. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Frege, Russel, Hilbert, Brouwer,Lakotos,Kant ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Genel değerlendirme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |