Genel Bilgi
Kod | VET127 |
Ad | İlk Yardım ve Temel Yaşam Desteği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşamı tehlikeye düşüren acil durumlarda yardım çağırma ve yardım gelene kadar yapılabilecek ilaçsız uygulamaların öğretilmesi
Dersin İçeriği
Yetişkin, Bebek ve Çocuklarda İlkyardım, Temel Yaşam Desteği, ve Tam otomatik external defibrillatör kullanıcısı uygulamalı eğitimi
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1- T.C. Sağlık Bakanlığı İlkyardım Ders Notları 2- ERC (European Resuscitation Council) BLS/AED Guidelines, 2020. 3- Hastane Öncesi Acil Bakımda Temel ve İleri Yaşam Desteği. Ali Ekşi. 4- B.K. Tekelioğlu. İlkyardım ve Temelyaşam Desteği Ders Notları, 2017.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşamı tehlikeye düşüren acil durumlar nelerdir. |
ÖÇ02 | Acil Durumlarda yardım çağırma ve organizasyon yeteneğikazanma |
ÖÇ03 | Kendini koruma, hasta/yaralıyı koruma ve önlem alabilme |
ÖÇ04 | Hasta/yaralıyı değerlendirme |
ÖÇ05 | Etkin ilkyardım uygulayabilme yeteneği kazanılması |
ÖÇ06 | Derssırasında yapılacak uygulamalar ile ilkyardım el becerisikazanabilmek |
ÖÇ07 | Hasta/yaralıya zarar vermeyi engellemek |
ÖÇ08 | Kalp krizini anlamak ve önlem almak |
ÖÇ09 | OtomatikEksternal Defibrillatör nedir ve nasıl uygulanır |
ÖÇ10 | Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği ve uygulamaları ile öğrenim becerisini uygulama düzeyinde kazanmak |
ÖÇ11 | Çocuklarda Temel Yaşam Desteği ve uygulamaları ile öğrenim becerisini uygulama düzeyinde kazanmak. 1 |
ÖÇ12 | BebeklerdeTemel Yaşam Desteği ve uygulamaları ile öğrenim becerisini uygulama düzeyinde kazanmak. |
ÖÇ13 | Yetişkinlerde, Çocuklarda ve Bebeklerde Otomatik External Defibrillatör uygulamaları ile öğrenim becerisini uygulama düzeyinde kazanmak. |
ÖÇ14 | Heimlich manevrası ve tıkanma ilkyardımı, şok ve koma pozisyonları uygulamaları |
ÖÇ15 | Hastaneden ve Sağlık Yardımından Uzak Durumlarda Acil Doğumlarda Anneye ve Bebeğe Yardım Edebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1 Yaşamı tehlikeye dusuren tıbbi aciller | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
2 | 2 İlkyardım nedir | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
3 | 3 Yaşam Zinciri | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | 4 İnsan vücudu ve sistemleri | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması |
5 | 5 Havayolu tıkanıklıkları ve ilkyardımı, Heimlich manevrası uygulaması | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
6 | 6 Şok ve Koma nedir. Şokve koma pozisyonu uygulamaları | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | 7 Kalp Krizini anlamak ve erken mudahale | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Yazılı ve uygulamalı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | 9 Yetişkinlerde Kalp Akciğer canlandırması uygulamaları | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
10 | 10 Cocuklarda Kalp Akciğer canlandırması uygulamaları | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | 11 Bebeklerde Kalp Akciğer canlandırması uygulamaları | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | 12 Otomatik external defibrillator uygulaması | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | 13 European Resuscitation Council Course Management System Online Eğitimi | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | 14 Diğer ilkyardım uygulamaları (Kanama, Kırık, Yanık, BÖcek sokması vd.) | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | 6 Hastaneden ve Sağlık Yardımından Uzak Durumlarda Acil Doğumlarda Anneye ve Bebeğe Yardım Edebilme- | Uygulamaya uygun kıyafet ile derse gelmeli, rahat, sportif | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı ve uygulamalı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı ve uygulamalı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |