Genel Bilgi
Kod | SYB220 |
Ad | Sporda İlkyardım Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÖZGÜR GÜNAŞTI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. ÖZGÜR GÜNAŞTI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık bilgisi ve ilkyardım konularında temel düzeyde farkındalık, bilgi, beceri ve tutum sahibi olma.
Dersin İçeriği
Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenme, vücut ağırlığının değerlendirilmesi, yeme davranışı bozuklukları, alkol, madde, tütün kullanımı ve insan sağlığına etkileri, sağlık sorumluluğu, sağlıklı giyinme, düzenli yaşam ve uyku, günlük yaşamda streslerle başa çıkma, zaman yönetimi, sağlıklı çalışma ortamı, hastalıklardan korunma, ilkyardımın öncelikli amaçları, temel uygulamaları, temel yaşam desteği, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmeler, hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1. Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 2.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 3.Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4.
Notlar
1. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 2. Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi 3. McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel yaşam desteğini açıklar ve uygular |
ÖÇ02 | Sağlık sorumluluğunu tanımlar |
ÖÇ03 | İlkyardımın öncelikli amaçlarını ve temel uygulamalarını sayar ve uygular |
ÖÇ04 | Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları bilir ve uygular |
ÖÇ05 | Bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamalarını sayar |
ÖÇ06 | Sağlıklı giyinme, sağlıklı çalışma ortamı, düzenli yaşam ve uyku, hastalıklardan korunmayı tanımlar |
ÖÇ07 | Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesini yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında ileri düzeyde bilgi olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgileri çalışanlara ve meslek arkadaşlarına aktarabilme becerilerini öğrenir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerini ve teknolojilerini tanır ve gelişimlerini takip eder ve bilgi teknolojilerini spor bilimlerine uygun kullanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen koşullara uygun kararlar alır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerilerini uygular. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Örgütün ve kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetim alanına ilişkin araştırma, yapar ve proje üretir.Bireysel ve ekip projelerinde sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgi sahibi olur | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Örgütün ve kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin olarak yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş ve toplumsal alanda genel kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Spor yönetimi alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili bilgisayar programlarını etkin kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlkyardımın öncelikli amaçları ve temel uygulamaları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | İlkyardımın öncelikli amaçları ve temel uygulamaları II | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Temel yaşam desteği | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Temel yaşam desteği II | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Kanamalarda ilk yardım | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Kanamalarda ilk yardım II | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Şok, tanımı ve ilk yardım | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Vize sınavı | Power point sunu ve interaktif yöntem | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilinç bozuklukları, kanama, şok | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kesici delici yaralanmalarda ilk yardım uygulamaları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Kırık ve çıkıklarda ilk yardım | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yanık, donma, sıcak çarpmasında ilk yardım uygulamaları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Havale, göğüs ağrısı, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamaları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Tekrar | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Final sınavı | Power point sunu ve interaktif yöntem | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Power point sunu ve interaktif yöntem | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |