Genel Bilgi
Kod | ELT267 |
Ad | Elektromekanik Kumanda Sistemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin, kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıması, kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yolverme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yolverme devreleri yapabilmeleri ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme,devir yönü değişimi, düşük gerilimle yolverme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Doç.Dr. Nuray AT, Doç.Dr. Hanife APAYDIN ÖZKAN, Prof.Dr. Ertuğrul YÖRÜKOĞULLARI(Ed.), Elektromekanik Kumanda Sistemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları(Yayın No:2779), Aralık 2018. 2-) Murat CEYLAN, Elektromekanik Kumanda Sistemleri ve PLC, Seçkin Yayıncılık, 2015.
Notlar
1-) Kumanda Sistemleri Ders Notu, Serdar KAŞIKCI. 2-) Otomatik Kumanda Ders Notu, https://www.kumanda.org/ders_notlari.htm
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kumanda ve koruma devre elemanlarını tanır. |
ÖÇ02 | Kumanda ve koruma devre elemanlarının proje çizim sembollerini tanır. |
ÖÇ03 | Kumanda elemanlarının montajını yapar. |
ÖÇ04 | Hareket sistemlerinde eyleyicileri tanır. |
ÖÇ05 | Otomasyon sistemine uygun algılayıcıları seçer. |
ÖÇ06 | Asenkron motorların yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devrelerini yapar. |
ÖÇ07 | Doğru akım motorlarının yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devrelerini yapar. |
ÖÇ08 | İhtiyaca uygun basit kumanda devre tasarımları yapar. |
ÖÇ09 | Kumanda panosunda arıza tespiti için kontrol prosedürlerini açıklar. |
ÖÇ10 | Kumanda ve koruma devre elemanlarının arıza tespitini ölçüm cihazlarıyla yapar. |
ÖÇ11 | Kompanzasyon projesi hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılama, analiz etme ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlama kabiliyeti gelişir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri teknikerlikte karşılaşılacak sorunların çözümleri için beraber kullanabilme kabiliyeti gelişir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknikerlik problemlerini tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularında yeterli altyapıya sahip olunur. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknikerlik uygulamaları için gerekli olan modern araç ve gereçleri seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerinden etkin yararlanma kabiliyeti gelişir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel uygulama devresi tasarlama ve gerçekleme, devre üzerinde sorun çözme, sonuçları analiz etme ve yorumlama kabiliyeti gelişir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni gelişir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilme kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dilde yazılmış mesleki dokumanı orta düzeyde anlama bilgisi gelişir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci gelişir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar becerileri, bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kuramsal bilgiyi oluşturma becerisine sahip olma kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kontak, butonlar, anahtarlar, sınır anahtarları, röleler ve sembolleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Zaman röleleri, bimetal, termostat, paket şalter ve sembolleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kontaktörler, selenoid valfler, sigortalar, koruma röleleri, termistörler ve sembolleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Asenkron Motorlar | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Asenkron motorların kesikli ve sürekli çalıştırılması ve mühürleme. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Asenkron motorun paket şalterle kumandası ve zaman ayarlı çalışmasıyla ilgili kumanda devreleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Üç Fazlı Asenkron motorun yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bir Fazlı Asenkron motorun yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çok devirli motorların kumandası | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Doğru akım motorları ve yol verme, kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Doğru akım motorları frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda uygulamaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Endüstriyel otomasyon sistemlerinde kullanılan optik, manyetik sensörler ve kumanda sistemine bağlantıları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kumanda pano tasarımıyla ilgili temel bilgiler. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Kumanda devrelerinde PLC kullanımı. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |