TBZ202 Güç Elektroniği

5 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBZ202
Ad Güç Elektroniği
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. HAYRULLAH ÖZEL


Dersin Amacı

Doğrultucular, DA/DA güç çeviricileri ve eviriciler hakkında bilgi birikimi oluşturmak.

Dersin İçeriği

Özellikle yenilenebilir enerji sistemlerinin artması ve teknolojik gelişmeler sonucunda güç elektroniği sistemleri, güç sistemlerinin vazgeçilmez bir unsuru haline gelmiştir. Ders kapsamında yaygın olarak kullanılan güç dönüştürücülerinin teorik bilgileri ve uygulama notları sunulmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Güç Elektroniği Ders Notu: Hayrullah ÖZEL

Notlar

Güç Elektroniği Ders Notu: Hayrullah ÖZEL


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Güç elektroniğinin kapsamını bilir.
ÖÇ02 Güç elektroniğinin endüstriyel uygulamalarını bilir.
ÖÇ03 Güç elektroniği anahtarlama elemanlarını bilir.
ÖÇ04 Temel yarı iletken güç elemanlarını bilir.
ÖÇ05 Diğer yarı iletken güç elemanlarını bilir.
ÖÇ06 Temel kontrol ve izolasyon elemanlarını bilir.
ÖÇ07 AC kıyıcıları açıklar ve teorik uygulama yapar.
ÖÇ08 Doğrultucuları açıklar ve teorik uygulama yapar.
ÖÇ09 DC kıyıcıları açıklar ve teorik uygulama yapar.
ÖÇ10 İnverterleri açıklar ve teorik uygulama yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Güç elektroniğinin uygulama alanları. Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
2 Güç yarı iletkenlerinin tanıtılması. (diyot, transistör, tristör) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
3 Güç yarıiletkenlerinin tanıtılması. (GTO, Mosfet, IGBT) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
4 Diyotlu doğrultucular. Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Kontrollü doğrultucular Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
6 PWM sinyal çeşitleri (Birinci bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
7 PWM sinyal çeşitleri (İkinci bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Alçaltan çeviriciler Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
10 Yükselten çeviriciler Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
11 Alçaltan-Yükselten çeviriciler Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
12 Harmonikler Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
13 Bir fazlı eviriciler (Yarım köprü ve Tam Köprü) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
14 Üç fazlı eviriciler (Birinci bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
15 Üç fazlı eviriciler (İkinci bölüm) Derslerle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders haftası için ölçme yöntemleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 116
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,64
AKTS 5 AKTS