BKP434 Meyve ve Bağ Zararlıları

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BKP434
Ad Meyve ve Bağ Zararlıları
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SERDAR SATAR


Dersin Amacı

Günümüz meyve ve bağ yetiştiriciliğinde önemli problemlerden biri de zararlılardan kaynaklan problemlerdir. Ürün kaybına neden olan etmenler karşı başarılı bir mücadele yapabilmek için bunların tanınmaları, yayılışları, ekolojik istekleri, biyolojileri, davranışları, bitkinin neresinde ne tür zarar oluşturdukları ve doğal düşmanlarının bilinmesinde zorunluluk vardır. Bu derste de değişik meyve gruplarında önemli kayıplara yol açan zararlılara karşı temel bilgilerin teorik ve uygulamalaı yöntemlerin kullanılması ile kazandırılması amaçlanmıştır

Dersin İçeriği

Turunçgil zararlıları, nar zararlıları, bağ zararlıları, sert çekirlekli meyve zararlıları, yumuşak çekirdekli meyve zararlıları ve sert kabuklu meyve zararlıları) alanlarındaki ürün kaybına sebep olan zararlıların tanınması, biyolojisi, ekolojisi ve mücadelesi ders içeriğidir.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

Meyve ve Bağ Zararlıları kitabı

Notlar

Yoktur


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Turunçgil zararlılarını tanır.
ÖÇ02 Ülkemizde yaygın olarak bulunan turunçgil zararlılarının biyolojilerini öğrenir.
ÖÇ03 Ülkemizde biyolojik mücadelenin geçmişini öğrenir.
ÖÇ04 Diğer meyve zararlılarını tanır.
ÖÇ05 Meyve zararlılarının biyolojilerini öğrenir.
ÖÇ06 Meyve zararlılarına karşı uygulanacak kimyasal savaşı yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ07 Meyve zararlılarına karşı uygulanacak kültürel önlemleri fikir sahibi olur.
ÖÇ08 Öğrencilerin elde ettikleri kazanımlar değerlendirilir.
ÖÇ09 Meyve zararlılarına karşı uygulanacak biyolojik savaş yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ10 Farklı mücadele yöntemlerinin ekonomik analiz ve çıktılarını öğrenip, pratikye uygular.
ÖÇ11 Kullanılan pestisitlerin insen ve çevre sağlığı üzerindeki olumsuz etkileri üzerinde bilgi sahibi olur.
ÖÇ12 Arazide gördüğü zararlıya karşı hangi mücedele yöntemini seçeceği konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ13 Pestisit seçiminde nelere dikkat edileceği konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ14 Sulama, gübreleme ve toprak işleme gibi yöntemlerin meyve zararlıları üzerindeki etkisi konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ15 Karşılaştığı zararlı ile ilgili literatüre nasıl ulaşacağı konusunda bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Acarina ve mollusca şubesine ait zararlıların tanımlanmaları, biyolojileri ve mücadelesi hakkında bilgilerIerin öğretilmesi Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Hemiptera takımına ait zararlıların tanımlanmaları, biyolojileri ve mücadelesi hakkında bilgilerIerin öğretilmesi Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Lepidoptera ve Diprera takımına ait zararlıların tanımlanmaları, biyolojileri ve mücadelesi hakkında bilgilerIerin öğretilmesi Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Zeytin zararlılarının tanınması, biyolojisi ve bunların kimysal, kültürel ve biyolojik mücadele yöntemlerinin anlatılması Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Nar ve muz zararlılarının tanınması, biyolojisi ve bunların kimysal, kültürel ve biyolojik mücadele yöntemlerinin anlatılması Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 ÜZÜMSÜ MEYVE ZARARLILARI ve ev ödevlerinin hazırlanması Ders notundaki ilgili konuların okunması, ödevler üzerine scholar.google dan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 YUMUŞAK ÇEKİRDEKLİ MEYVE ZARARLILARI, ve ev ödevlerinin hazırlanması Ders notundaki ilgili konuların okunması, ödevler üzerine scholar.google dan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ders notundaki ilgili konuların okunması, sunuların powerpoint sunusu olarak hazırlanması ve derste 10 dakikalık sunu olarak sunulup tartışılması için hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
9 ARA SINAV Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
10 SERT ÇEKİRDEKLİ MEYVE ZARARLILARI Ders notundaki ilgili konuların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 SERT ÇEKİRDEKLİ MEYVE ZARARLILARI (Devam) Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 SERT KABUKLU MEYVE ZARARLILARI Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 TURUNÇGİL BAHÇESİ ZİYARETİ VE ENTOMOLOJİK SORUNLARIN BAHÇEDE TARTIŞILMASI Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
14 SERT ÇEKİRDEKLİ BAHÇE ZİYARETİ VE ENTOMOLOJİK SORUNLARIN BAHÇEDE TARTIŞILMASI Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
15 YUMUŞAK ÇEKİRDEKLİ BAHÇE ZİYARETİ VE ENTOMOLOJİK SORUNLARIN BAHÇEDE TARTIŞILMASI Meyve ve bağ zararlıları ders kitabındaki ilgili konular, Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı sınav için ders notları ve PowerPoint sunularının hepsinin tekraraı ile genel sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı sınav için ders notları ve PowerPoint sunularının hepsinin tekraraı ile genel sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS