Genel Bilgi
Kod | RTS226 |
Ad | İletişim Hukuku |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ARİFE ÖZGE YENİCE CEYLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CEMRE TÜYSÜZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kitle iletişim alanını düzenleyen yasalar ve bu yasalara göre hizmet veren kurum ve kuruluşların yaşadığı hukuksal sorunların aktarılacağı derste, özellikle basın suçları ve özgürlüğü arasındaki çelişkilerin kamusal yarar bağlamında nasıl algılanması gerektiğine ilişkin düşünceler aktarılacaktır. Aynı zamanda diğer ülkelerdeki kitle iletişim hukuku uygulamalarına da değinilecek derste İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, uluslararası sözleşmeler bağlamında bireyin anayasal hakkı bilgi edinme ve bilgilendirmenin hukuksal özgürlükleri ve sınırlamalarına ilişkin bilgiler verilecektir. Bu dersin amacı iletişim sektöründe çalışacak olan kişilerin kitle iletişim hukukunu bilmeleri ve basın meslek ahlak kurallarına uygun olarak çalışmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim, Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimi, Haberleşme özgürlüğünün içeriği, Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk
Dersin Ön Koşulu
dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Kayıhan İçel, Kitle İletişim Hukuku, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2018.
Notlar
-Kayıhan İçel, Kitle İletişim Hukuku, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim sürecini değerlendirir |
ÖÇ02 | Türkiye'de haberleşme özgürlüğünün gelişimini yorumlar |
ÖÇ03 | Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk kavramlarını tanımlar |
ÖÇ04 | Teknolojik gelişmeler karşısında iletişim hukuku çözümlerini kullanır |
ÖÇ05 | Fikri hakların korunması rejimini tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim Faaliyetleri, Kitle İletişim Faaliyetleri ve Hukuk | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kitle İletişim Hukukunun Uluslararası ve Anayasal ve Yasal Temelleri | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yazılı Basın Faaliyeti : Temel Kavramlar ve İşlevler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yazılı Basında Hukuki Sorumluluk ve Kişilik Hakkının Korunması | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Görsel/İşitsel Basın : Radyo Televizyon Yayıncılığında Temel Kavramlar ve İşlevler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Radyo Televizyon Yayıncılığında Denetim: RTÜK ve Yaptırım Sistemi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yazılı Basında Ceza Sorumluluğu | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında Temel Kavramlar | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Elektronik Basın: İnternet Yayıncılığında İşlevler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Elektronik Sözleşmeler, Elektronik İmza ve E-Ticaretin Vergilendirilmesi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnternet Ortamında Telif Haklarının Korunması | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İnternet Yayınlarına İlişkin Hukuksal Çerçeve: 5651 sayılı Kanunun Genel Özellikleri ve Sorumluluk Rejimi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 5651 sayılı Kanun Çerçevesinde İçeriğin Yayından Çıkartılması Tedbiri ile Düzeltme ve Cevap Rejimi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Değerlendirme | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |