RTS316 Habercilik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS316
Ad Habercilik
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR DURSUN


Dersin Amacı

Dersin amacı, habercilik kavramını bütün yönleriyle aktarıp, öğrencinin alanına dair yeterli altyapıyı kazanmasını sağlamaktır. Bu çerçevede, haber aktarım aracı olarak kullanılan kitle iletişim araçları ve bu araçların kullanımını düzenleyen yasalara değinilmektedir. Derste ayrıca basın özgürlüğü ya da bu özgürlüğün kullanımını kısıtlayacak durumlar da anlatılmakta, böylece öğrencinin meslek etiğine uygun davranmasını sağlayacak bilincin oluşturulması sağlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, bütün yönleriyle haberciliği ele almaktadır. Bu kapsamda temel hak ve özgürlükler gözetilerek, iletişim, Türkiye'de haberleşmenin ve haberleşme özgürlüğünün gelişimi gibi konular anlatılmaktadır. Bunun yanı sıra ders, basının gelişimi, basın organizasyonlarının yapısı, idaresi ile cezai sorumluluklarını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haber Toplama Teknikleri (Anadolu Üniversitesi Yayınları)

Notlar

Haber Yazma Teknikleri (Anadolu Üniversitesi Yayınları)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Habere ve haberciliğe dair bütün kavramları öğrenir...
ÖÇ02 Kişisel hak ve özgürlüklerin neler olduğunu öğrenir ve haber yaparken bu sınırları bilerek hareket eder.
ÖÇ03 Türkiye'de haberleşme kavramının nasıl ortaya çıktığını bilir ve haberleşme tarihine hakim olur.
ÖÇ04 Basın özgürlüğü kavramını, bu alandaki yasaları bilerek değerlendirir.
ÖÇ05 Basın organizasyonlarının yapısını öğrenir ve haber hazırlarken bu organizasyonların yasal sorumluluklarını bilerek hareket eder.
ÖÇ06 Basın özgürlüğü kavramının dünyada nasıl geliştiğini bilir ve bu özgürlüğün gelişmesine katkı sağlayan yasal metinleri öğrenir.
ÖÇ07 Haberlerin içeriğinin yasalara aykırı olması durumunda, cezai müeyyidelerin neler olduğunu bilir. Haberciliğe temel yasalar çerçevesinde yaklaşır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse dair temel bilgiler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Haber ve habercilik kavramları Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Basın ve habercilik kavramlarının gelişmesini sağlayan temel dayanaklar Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Basın ve haber alma özgürlüğü ve habercilikte etik Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Basın özgürlüğünün gelişmesini sağlayan temel kuramlar Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Osmanlı Devleti'nde basın ve haber Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Cumhuriyet döneminde basın ve haber Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders uygulamalarını inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Haber, söyleşi ve röportaj Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Köşe yazısı/yazarlığı Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Habercilikte uzmanlaşma Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Haberciliğin temel sorunları Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yeni medya ve habercilik Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ulusal ve uluslararası basın meslek ilkeleri ve çalışma koşulları Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Haber medyasında ayrımcılık Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders uygulamalarını inceleme Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders uygulamalarını inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS