Genel Bilgi
Kod | AIS425 |
Ad | Sinematografi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sinematografik araçların kullanımına yönelik teknik bilgi ve beceriyi kazandırmak. Görsel düşünmenin ve hareketle ifade etmenin yöntemlerini kavramak ve tartışmak.
Dersin İçeriği
Sinematografik araçların kullanımı ve teknik özellikleri. Görüntü kaydetme araçlarının çalışma mantığını anlamak. Görüntüyü oluşturan teknik süreci anlamak. Sinemada kullanılan araçların kullanım amaçlarını öğrenmek ve bunları ihtiyaca göre doğru bir şekilde belirlemeye yarayacak teknik bilgiyi kazandırmak.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul Canikligil, İlker (2014) Dijital Video ile Sinema, Alfa Yayınları, İstanbul, Sinemada Renk, Levent Öztürk, A'dan Z'ye Dijital Sinematografi
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çekim, sahne ve sekans gibi sinematografik kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Filmlerin biçimsel özelliklerinin anlam yaratmaya nasıl katkıda bulunduğunu tartışır |
ÖÇ03 | Çekim ölçeklerini ve kamera hareketlerini tanır. |
ÖÇ04 | Klasik ve çağdaş kurgu arasındaki farklılıkları değerlendirir |
ÖÇ05 | Renk, ses ve aydınlatmanın sinemada nasıl anlam yarattığını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma: Giriş, Yöntem | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sinematografi Nedir? Sinematograf Ne yapar? Biçim ve İçerik İlişkisi Bağlamında Sinematografın Üzerine Düşen Nedir? Sinematografi Aygıtları | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.1-11) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Kameralar: Filmli Kameralar ve Dijital Kameralar. Kameranın Temel Birimleri: Lens, Sensör, Kayıtçı, Vizör | Canikligil, İlker (2014) Dijital Video ile Sinema, Alfa Yayınları, İstanbul (s.16-63) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Sensörler: Sensör nedir? Sensörün Çalışma Sistemi ile Film Arasındaki Farklar Nelerdir? Foto Diode Nedir? CCD ve CMOS Teknolojisi Nedir? Çözünürlük Nedir? Sensör Ebatları ve Görüntüye Etkisi. Crop Factor | Canikligil, İlker (2014) Dijital Video ile Sinema, Alfa Yayınları, İstanbul (s.16-63) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Gösteri |
5 | Görüntü Formatları: 4:3,16:9, 1:2.33 Sensörden Renk Nasıl Elde Edilir? Debayering Nedir? | Sinematografinin Temel Öğeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
6 | Bit Depth ve Chroma Subsampling | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.147-180) ve (s.335-340) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
7 | FPS (Frames Per Second). Neye Göre Kaç FPS Çekmeliyiz? | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.147-180) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön hazırlık bulunmamaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Shutter Speed: Shutter Speed, FPS ve Hertz İlişkisi. Rolling Shutter ve Global Shutter. Jelo Effect | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.147-180) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
10 | Dinamik Aralık Nedir? Dinamik Aralık Avantajı Sağlayan Yöntemler: LOG ve RAW. Lineer ve Logaritmik farkını anlamak. Film Teknolojisinde LOG. Gama Düzeltmesi, Rec709 ve Rec2020. Görüntü Sıkıştırma Yöntemleri: Coding Decoding | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.181-208) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Videoscopelar: Videoscope Nedir? Histogram, Waveform Monitor, False Color, Vectorscope, Diğer Yardımcı Aygıtlar: Zebra, Focus Peak İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar Online konu anlatımı ve tartışma. Konu ile ilgili soruların cevaplanması. | İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Videoscopelar: Videoscope Nedir? RGB Waveform, RGB Parade İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar Online konu anlatımı ve tartışma. Konu ile ilgili soruların cevaplanması. | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.129-146) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
13 | Aydınlatma Yöntemleri, Aydınlatma Çeşitleri. Işığın Gücü, Işığın Rengi, Işığın Dağılımı. Işık ve Lens İlişkisi. Doğru Lens Seçimini Yapmak | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.129-146) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Yardımcı Ekipmanlar: Difüzyon Panelleri, Barndoor, Frenchflag, Filtreler, Işık Ayakları | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.129-146) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
15 | Sinematografik Anlatım Araçları: Tripodlar, Steadicamlar, Stabilizörler, Crane, Dolly, Gimbal, Drone | Brown, Blain (2014) Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Dördüncü Baskı Hil Yayınları, İstanbul (s.209-226) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 1 | There is no preliminary preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 2 | Ön hazırlık bulunmamaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |