AIS430 Sinema ve Edebiyat

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS430
Ad Sinema ve Edebiyat
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, yazınsal metinlerin başka bir anlatım platformu olan sinema ve televizyona aktarım sürecinin nasıl gerçekleştiğini, konunun teorik çerçevesini de dikkate alarak açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Anlatı formu olarak sinema kuramı çerçevesinde, edebiyat eserlerinden romanın sinema ve televizyona uyarlanması ve bu süreçte değişen anlatım dili gibi konular dikkati çekmektedir. hatta çoğu kaynaklarda sinema için "tüm sanatların bileşkesi" denilmektedir. sinemanın kendini hissettirmeye başladığı zamanlardan bugüne en güçlü ve kesintisiz birlikteliği şüphesiz edebiyatla olmuştur. öyle ki ne sinema edebiyatsız ne de edebiyat sinemasız kalabilmiştir yıllar boyu. İki alan arasındaki farkın kaynağı öncelikli olarak dilleridir. Sinema metinleri, söz dizilerinden değil, görüntü dizilerinden oluşur. Bu nedenle sinema ve edebiyat, anlatı dilleri bakımından ayrılmaktadır. Shakespeare’in “sahnemizin kısa, iki saatlik trafiği” dediği, gerçek zaman kesitiyle sınırlanmıştır film. Yazınsal metinler ise okuyucunun sonlandırıp sonlandırmama isteğine göre bitmektedir. Daha kısa süreli bir anlatımla sınırlı olmasına karşın film doğasında edebiyatın sahip olmadığı resimsel olanakları taşır. Yazıya aktarılamayan şeyler görüntüyle verilebilir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Cartmell, Deborah. 2012. A Companion to Literature, Film, and Adaptation. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd. Cartmell, Deborah ve Imelda Whelehan. 2007. The Cambridge Companion to Literature on Screen. Cambridge: Cambridge University Press.

Notlar

Çakır, Süreyya. 2013. Siyasal/İdeolojik Göstergeler Açısından Metinlerarasılık: Kemalist İdeolojinin Temel Belirteçlerinin Sinema ve Edebiyattaki Uzantıları. folklor/edebiyat, 19 (75), 37–50. Çakır, Süreyya. 2019. Sinema ve Edebiyat İlişkisine Yöntemsel Bir Bakış. SineFilozofi, Özel Sayı, 437–452. Kırel, Serpil. 2004. Uyarlamak mı? Uyumlanmak mı? : “Tersyüz - Adaptation”. Galatasaray Üniversitesi İlet-i-şim Dergisi, 1, 115–134. Murray, Simone. 2012. The Adaptation Industry: The Cultural Economy of Contemporary Literary Adaptation: New York ve Londra: Routledge. Stam, Robert. 2004. Literature Through Film: Realism, Magic, and The Art of Adaptation. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd. Stam, Robert ve Alessandra Raengo. 2004a. Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd. Stam, Robert ve Alessandra Raengo. 2004b. A Companion to Literature and Film. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hikaye, roman ve senaryo kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Edebiyat ürünü ile sinema ürünlerini karşılaştırır.
ÖÇ03 Edebiyat ürününün, sinema ürününe dönüşürken uğradığı değişimi gösterir.
ÖÇ04 Edebiyat ve sinema arasındaki geçişleri çözümler.
ÖÇ05 Edebiyatın sinemaya etkilerini değerlendirir.
ÖÇ06 Klasik edebiyat ürünlerinden yapılmış olan uyarlama örneklerini bilir.
ÖÇ07 Öğrenciler Türk sinemasını yakından tanıyarak, edebiyat uyarlamaları örnekleri hakkında bilgi sahibi olurlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve dersin genel çerçevesinin sunumu. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sinema ve Edebiyat İlişkisi; Sinema ve Edebiyat İlişkisine Yöntemsel Bir Bakış Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sinemanın Kaynağı Olarak Edebiyat: Uyarlamalar, Olanaklar ve Sorunlar Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Uyarlama Biçimleri: Kaynak Eser ve Film İlişkisi Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Roman Uyarlamaları I Okuma, İzleme ve Tartışma: Don Kişot (Miguel de Cervantes, 1605–1615) ve The Man Who Killed Don Quixote (Terry Gilliam, 2018). Okuma, İzleme ve Tartışma: Frankenstein (Mary Shelley, 1823) ve Mary Shelley’s Frankenstein (Kenneth Branagh, 1994). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Roman Uyarlamaları II Okuma, İzleme ve Tartışma: Uzayda Piknik (Arkadi & Boris Ştrugatski, 1972) ve Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979). Okuma, İzleme ve Tartışma: İhtiyar Adam ve Deniz (Ernest Hemingway, 1952) ve The Old Man and The Sea (Aleksandr Petrov, 1999). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Roman Uyarlamaları III Okuma, İzleme ve Tartışma: Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok (Erich Maria Remarque, 1929) ve All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, 1930). Okuma, İzleme ve Tartışma: Karanlığın Yüreği (Joseph Conrad, 1899) ve Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Roman Uyarlamaları IV Okuma, İzleme ve Tartışma: Otomatik Portakal (Anthony Burgess, 1962) ve A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971). Okuma, İzleme ve Tartışma: Dövüş Kulübü (Chuck Palahniuk, 1996) ve Fight Club (David Fincher, 1999). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Roman Uyarlamaları V Okuma, İzleme ve Tartışma: Trainspotting (Irvine Welsh, 1993) ve Trainspotting (Danny Boyle, 1996). Okuma, İzleme ve Tartışma: Koku: Bir Katilin Hikâyesi (Patrick Süskind, 1985) ve Perfume: The Story of a Murderer (Tom Tykwer, 2006). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Roman Uyarlamaları VI Okuma, İzleme ve Tartışma: Vurun Kahpeye (Halide Edip Adıvar, 1926) ve Vurun Kahpeye (Ö. Lütfi Akad, 1949) Vurun Kahpeye (Orhan Aksoy, 1964) Vurun Kahpeye (Halit Refiğ, 1973). Okuma, İzleme ve Tartışma: Bereketli Topraklar Üzerinde (Orhan Kemal, 1954) ve Bereketli Topraklar Üzerinde (Erden Kıral, 1980). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Roman Uyarlamaları VII Okuma, İzleme ve Tartışma: Yılanların Öcü (Fakir Baykurt, 1959) ve Yılanların Öcü (Metin Erksan, 1962). Okuma, İzleme ve Tartışma: Susuz Yaz (Necati Cumalı, 1962) ve Susuz Yaz (Metin Erksan, 1963). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Tiyatro Oyunu Uyarlamaları I Okuma, İzleme ve Tartışma: Romeo ve Juliet (William Shakespeare, 1595) ve West Side Story (Robert Wise & Jerome Robbins, 1961). Okuma, İzleme ve Tartışma: Hamlet (William Shakespeare, 1603) ve Hamlet (Michael Almereyda, 2000). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Tiyatro Oyunu Uyarlamaları II Okuma, İzleme ve Tartışma: Macbeth (William Shakespeare, 1606) ve Kumonosu-jô (Akira Kurosawa, 1957). Okuma, İzleme ve Tartışma: King Lear (William Shakespeare, 1605–1606) ve Ran (Akira Kurosawa, 1965). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hikâye Uyarlamaları Okuma, İzleme ve Tartışma: Menekşeli Vadi (Sait Faik Abasıyanık, 1968) ve Vesikalı Yârim (Ö. Lütfi Akad, 1968). Okuma ve İzleme: Androidler Elektrikli Koyun Düşler mi? (Philip K. Dick, 1968) ve Blade Runner (Ridley Scott, 1982). Okuma, İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS