ILH105 Siyer

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH105
Ad Siyer
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ


Dersin Amacı

Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed'i ve yaşadığı dönemi tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek.

Dersin İçeriği

Tarih ve Siyer kavramları, İslam öncesi dönemde Araplar, Peygamberlik öncesinde Hz. Muhammed, Mekke ve Medine dönemleri, bu dönemlerde sosyal ve ekonomik gelişmeler, Hz. Muhammed'in hayatı ve kişiliği.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Sarıçam, İbrahim, Hazreti Muhammed (s.a.s.) ve evrensel mesajı, Ankara : TDV Yayın Matbaacılık, 2001.

Notlar

1. Avcı, Casim, Muhammedül Emin, İstanbul 2008 2. Hüseyin Algül, İslam Tarihi II, İstanbul 1991. 3. Köksal, Asım İslam Tarihi, İstanbul 1989. 4. Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, I-II, İstanbup 1990-19917. 5. Watt, Montgomery, Peygamber ve Devlet Adamı Hz. Muhammed, İstanbul 2001. 6. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi “Muhammed” maddesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarih, siyer ve megazi kavramlarını açıklayabilir.
ÖÇ02 İslam öncesi Arap tarihi ve Hz. Muhammed'in yaşadığı Hicaz bölgesi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 İnsanlık ve İslamlık tarihini bir bütün olarak düşünür.
ÖÇ04 İslam tarihi yazımcılığının gelişimi hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ05 Hz. Muhammed'in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını bilir
ÖÇ06 Hz. Muhammed'in peygamber olmadan öncesi ve sonrası güvenirliği ve örnek yaşamını kavrayabilir.
ÖÇ07 Hz. Muhammed'in tebliğ metodunu ve insanlarla kurduğu iletişimi örneklerle açıklayabilir.
ÖÇ08 Hz. Peygamber'in hayatının İslam ve dünya tarihindeki konumunu tespit eder.
ÖÇ09 Tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarih, Siyer ve Megazi Kavramları-Tarihin Konusu, Tarih ve İnsan, Siyer ve İslam Tarihi Yazıcılığı. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 İslam Öncesi Dünya ve Araplar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Arap Yarımadası ve Hicaz Bölgesi, Cahiliye Kavramı. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Hz.Muhammed'in Doğumu ve Çocukluğu. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Hz.Muhammed'in Gençliği, Evliliği, Ticari Hayatı ve Peygamberliği. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 İslam'ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (Eziyetler, İşkenceler, tehditler). Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası
7 İslam'ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (İlk Hicret, Sosyal Boykot, Uzlaşma Teklifleri). Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
8 Yeni Arayışlar (Taif Ziyareti, Akabe Görüşmeleri) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim
9 Ara sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
10 Mekke'den Yesrib'e Hicret ve Toplumsal Yapılanma (Sınır Tespiti, Kardeşleştirme, Sosyal ve Ticari Hayatta Yeni Mecralar, Medine Vesikası) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Medine Döneminde Müşriklerle İlişkiler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 Medine Döneminde Yahudilerle İlişkiler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
13 Medine Döneminde Hristiyanlarla İlişkiler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Medine Döneminde Sosyal ve Ekonomik Gelişmeler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Hz. Muhammed'in Vefatı ve Kişiliği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Hz. Muhammed'in Örnek Kişiliği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS