ILH124 İslam Tarihi I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH124
Ad İslam Tarihi I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dört Halife, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin hüküm sürdüğü ilk dönem İslam tarihinin ana hatlarıyla tanıtılması, anlaşılması ve yorumlanması.

Dersin İçeriği

Dört Halife, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin İslam dünyasının sosyal, siyasal ve kültürel dünyasını içerir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Heyet, İslam Tarihi I, Lisans Yayıncılık, İstanbul 2018.

Notlar

1. Adem Apak, Anahatları ile İslam Tarihi, İstanbul, 2011. 2. Eyup Baş (ed.), İslam Tarihi (El Kitabı), Ankara, 2012. 3. Heyet, İslam Tarihi I, Bilay Yayıncılık, Ankara, 2018. 4. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, Ankara, 2001. 5. H. İbrahim Hasan, Siyasi, Dini, Kültürel, Sosyal İslâm Tarihi, İstanbul, 1991. 6. Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, Ankara, 1989. 7. İrfan Aycan-İbrahim Sarıçam, Emevîler, Ankara,1999.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hz. Muhammed'in (s) vefatından sonra karşılaşılan problemleri ve ilk dört halifenin atanma usullerini açıklar.
ÖÇ02 Dört Halife döneminde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler.
ÖÇ03 Hz. Ömer döneminde kurulan Divan teşkilatını açıklar.
ÖÇ04 Hz. Osman'ın şehit edilmesine yol açan nedenleri açıklar ve yorumlar.
ÖÇ05 Hz. Ali ile Muaviye mücadelesinin safhalarını açıklar ve yorumlar.
ÖÇ06 Halifeliğin Süfyanilerden Mervanilere geçişi sırasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar.
ÖÇ07 Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz dönemlerinde yapılan ekonomik ve sosyal reformları listeler.
ÖÇ08 Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler.
ÖÇ09 Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder.
ÖÇ10 Emeviler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri genel anlamda açıklar.
ÖÇ11 Endülüs Emevi Devleti'nin kuruluşu, gelişmesi, zayıflaması ve yıkılması hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ12 Endülüs Emevilerinden sonra Müslümanların parçalanması, küçük devletlere bölünmesi ve tarih sahnesinden çekilmeleri hakkında bilgi genel bilgiler verebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mekke'nin Fethi Sonrasında Meydana Gelen Gelişmeler ve Hz. Peygamber'in Vefatı Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Halifelik Kurumu ve Hz. Ebu Bekir Dönemi Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hz. Ömer Dönemi: Suriye ve İran Fetihleri, Kurumlaşma Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Hz. Osman Dönemi: Fetihlerin Durması ve Karışıklıklar Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
5 Hz. Ali Dönemi: Gerileme ve Çözülme Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
6 Hz. Hasan Dönemi: Halifeliğin Saltanata Dönüşmesi Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
7 Emevi Devleti'nin Kuruluşu: Muaviye ve Süfyaniler Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
8 Kısa Fetret Dönemi Sonrası Mervanilerle Emevilerin En Parlak Dönemleri: Abdülmelik ve Velid Dönemleri Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Duraklama ve Kısa Süreli Sükunet Dönemleri: Süleyman b. Abdülmelik ve sonrasında Ömer b. Abdülaziz Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Emeviler'in Dağılma ve Yıkılış Dönemleri: İç Çekişmeler ve Saltanat Kavgaları Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Endülüs'ün Fethi Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Benzetim
13 Endülüs'ün Fethi, Endülüs Emevi Devleti'nin kuruluşu (Emirlik Dönemi) Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
14 Endülüs Emevilerinin En Parlak Dönemleri III. Abdurrahman ve Halifeliğin İhdası ve Sonrasında Gelişmeler Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
15 Endülüs Emevi Devleti'nin Yıkılması Sonrası Gelişmeler: Tavaif-i Mülük ve Gırnata Emirliği Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
16 Endülüs-Osmanlı İlişkileri ve Endülüs Medeniyeti ve Dünya Tarihine Etkileri Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 11:51