Genel Bilgi
Kod | ILH124 |
Ad | İslam Tarihi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dört Halife, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin hüküm sürdüğü ilk dönem İslam tarihinin ana hatlarıyla tanıtılması, anlaşılması ve yorumlanması.
Dersin İçeriği
Dört Halife, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin İslam dünyasının sosyal, siyasal ve kültürel dünyasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Heyet, İslam Tarihi I, Lisans Yayıncılık, İstanbul 2018.
Notlar
1. Adem Apak, Anahatları ile İslam Tarihi, İstanbul, 2011. 2. Eyup Baş (ed.), İslam Tarihi (El Kitabı), Ankara, 2012. 3. Heyet, İslam Tarihi I, Bilay Yayıncılık, Ankara, 2018. 4. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, Ankara, 2001. 5. H. İbrahim Hasan, Siyasi, Dini, Kültürel, Sosyal İslâm Tarihi, İstanbul, 1991. 6. Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, Ankara, 1989. 7. İrfan Aycan-İbrahim Sarıçam, Emevîler, Ankara,1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hz. Muhammed'in (s) vefatından sonra karşılaşılan problemleri ve ilk dört halifenin atanma usullerini açıklar. |
ÖÇ02 | Dört Halife döneminde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. |
ÖÇ03 | Hz. Ömer döneminde kurulan Divan teşkilatını açıklar. |
ÖÇ04 | Hz. Osman'ın şehit edilmesine yol açan nedenleri açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ05 | Hz. Ali ile Muaviye mücadelesinin safhalarını açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Halifeliğin Süfyanilerden Mervanilere geçişi sırasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. |
ÖÇ07 | Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz dönemlerinde yapılan ekonomik ve sosyal reformları listeler. |
ÖÇ08 | Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. |
ÖÇ09 | Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. |
ÖÇ10 | Emeviler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri genel anlamda açıklar. |
ÖÇ11 | Endülüs Emevi Devleti'nin kuruluşu, gelişmesi, zayıflaması ve yıkılması hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ12 | Endülüs Emevilerinden sonra Müslümanların parçalanması, küçük devletlere bölünmesi ve tarih sahnesinden çekilmeleri hakkında bilgi genel bilgiler verebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mekke'nin Fethi Sonrasında Meydana Gelen Gelişmeler ve Hz. Peygamber'in Vefatı | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Halifelik Kurumu ve Hz. Ebu Bekir Dönemi | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hz. Ömer Dönemi: Suriye ve İran Fetihleri, Kurumlaşma | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Hz. Osman Dönemi: Fetihlerin Durması ve Karışıklıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Hz. Ali Dönemi: Gerileme ve Çözülme | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
6 | Hz. Hasan Dönemi: Halifeliğin Saltanata Dönüşmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Emevi Devleti'nin Kuruluşu: Muaviye ve Süfyaniler | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Kısa Fetret Dönemi Sonrası Mervanilerle Emevilerin En Parlak Dönemleri: Abdülmelik ve Velid Dönemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Duraklama ve Kısa Süreli Sükunet Dönemleri: Süleyman b. Abdülmelik ve sonrasında Ömer b. Abdülaziz | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Emeviler'in Dağılma ve Yıkılış Dönemleri: İç Çekişmeler ve Saltanat Kavgaları | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Endülüs'ün Fethi | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Benzetim |
13 | Endülüs'ün Fethi, Endülüs Emevi Devleti'nin kuruluşu (Emirlik Dönemi) | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
14 | Endülüs Emevilerinin En Parlak Dönemleri III. Abdurrahman ve Halifeliğin İhdası ve Sonrasında Gelişmeler | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
15 | Endülüs Emevi Devleti'nin Yıkılması Sonrası Gelişmeler: Tavaif-i Mülük ve Gırnata Emirliği | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Endülüs-Osmanlı İlişkileri ve Endülüs Medeniyeti ve Dünya Tarihine Etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |