ILH221 Hadis I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH221
Ad Hadis I
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUHAMMET YILMAZ


Dersin Amacı

Hadis ilminin temel meselelerini kavratmak, temel hadis kaynaklarının telif sebebi ve yazılış metotları hakkında öğrencileri bilgilendirip, onlara seçilen örnek bölüm ve hadislerden hareketle, benzer hadisleri diğer kaynaklardan bulma, anlama ve akademik bir yöntemle değerlendirme yeteneğini kazandırmak. Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması.

Dersin İçeriği

Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Buhari'n el-Cami's-Sahîh'i

Notlar

Kütüb-i Sitte


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Örnek hadis metinlerinden hareketle, temel hadis kaynaklarının yazılış yöntemlerini kavrar.
ÖÇ02 Hadisleri anlama ve yorumlama için gerekli şartları listeler.
ÖÇ03 Klasik hadis kaynakları arasında mukayese yapar.
ÖÇ04 Hadislerin tahrici konusunda yeterliğe sahip olur.
ÖÇ05 Örneklerden hareketle, mezuniyet sonrası toplumsal ihtiyaçları yerine getirecek gerekli alt yapıyı kazanır.
ÖÇ06 Hadis usulünde edindiği teknik bilgileri, hadisleri anlama ve yorumlama yönünde listeler.
ÖÇ07 Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder.
ÖÇ08 Hadisleri temel kaynaklardan okuyup anlayabilme yeteneği kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadis öğrenim ve öğretim adabı menşei, önemi ve tekamülü. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Hadis öğrenimi ve hadis okuma şekilleri. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri hakkında genel çerçeve. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Buhari'nin Kitabul-İisam bil-Kitabi ve's-Sünne bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Buhari'nin Kitabul-İman bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Müslim'in Kitabu'l-İman bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ebu Davud Kitabu's-Sünne bölümünden hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden namaz konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden ilim ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Klasik hadis kaynaklarının iiman konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden oruç konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden hac konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden kurban konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden zekat konusuyla ilgili hadislerin okunması. Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS