ILH229 Kelam Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH229
Ad Kelam Tarihi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı

Din bilimleri arasında Kelam ilminin yerini, kelamı ve konularını kavramak, İnanç konularını anlama ve yorumlama kabiliyeti kazanmak, Kelam ilminin ortaya çıkışı ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olmak, Kelamın başlangıç ve gelişme sürecinde kelamcıların önde gelen isimlerini tanımak

Dersin İçeriği

Kelamın tanımı, alanı ve amaçları, imanın oluşum süreci, imandan kelama geçiş, mütekaddimun ve müteahhirun kelam anlayışları, ilk dönem ve sonraki dönem kaynakları, felsefi metodun kelama aktarılmasından sonraki çalışmalar.

Dersin Ön Koşulu

Kelam Tarihi dersinde, öğrenci Kelam’ın doğuşuna etki eden iç ve dış nedenleri öğrenir ve bu ilmin muhtevası, amacı ve tarihsel gelişim seyrini kavrar. İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan kelam ekollerini bilimsel bir yöntemle tahlil eder ve itikada dayalı olarak gelişen ekolleşmenin mantığını kavrayarak ekoller arası karşılaştırma yapma yeteneği kazanır.

Kaynaklar

İsmail Şık - Nail Karagöz- Ömer Sadıker: Kelam Tarihi

Notlar

1. A. Saim Kılavuz, Ana Hatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş, İstanbul 2018 2. Cağfer Karadaş, Ana Hatlarıyla Kelam Tarihi, İstanbul 2019 3. Orhan Ş. Koloğlu, Kelam Tarihine Giriş, Bursa 2018


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Din bilimleri arasında Kelam ilminin yerini, kelamı ve konularını kavrar Kelam ilminin ortaya çıkışından önceki fikri ve siyasi hareketleri öğrenir Kelam ilminin geçirdiği dönemi ve özelliklerini bilir.
ÖÇ02 Başlangıç ve gelişme sürecinde kelamcıların önde gelen isimlerini tanır. Kelam ilminin ortaya çıkışı ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Felsefi kelam geleneğinin başlangıcı ve gelişim süreciyle birlikte temsilcilerini ve kelami görüşlerini öğrenir. Batı felsefesinde yeni cereyanları ve kelamcıların bunlar karşısındaki tutumunu bilir.
ÖÇ04 Öğrenci, Kelam ilminin İslam düşünce sistematiği ve tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Kelamın tarih içerisinde üstlendiği işlev ve ortaya koyduğu yöntem hakkında yorum yapabilir.
ÖÇ06 Temel kavramlarını ve terimlerini doğru ve yerinde kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ07 Önemli şahsiyetlerini ve görüşlerini mukayeseli olarak öğrenir.
ÖÇ08 Klasik Kelam literatürünü dönemsel özellikleri bağlamında tanır ve analiz kabiliyeti kazanır.
ÖÇ09 Kelam ekollerini inceleme ve araştırma esnasında objektif, eleştirel ve bütüncül düşünme yeteneği kazanır.
ÖÇ10 Kelam düşüncesinin oluşturduğu tarihi birikimin günümüz açısından kritiğini yapabilme yeteneği kazanır.
ÖÇ11 Modern Batı düşüncesinin etkisiyle gelişen yeni ilm-i kelam hareketi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ12 İnanç değerleri açısından yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış gösterme kabiliyetini geliştirir.
ÖÇ13 Kelami konularda bilimsel araştırma yeteneği kazanır.
ÖÇ14 Kelami görüşleri mukayeseli olarak öğrenir.
ÖÇ15 yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış kabiliyetini geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Akaid ve kelam ilişkisi; tanımları, ayrıştığı noktalar ilgili konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kelamın Konusu, gayesi ve diğer ilimlerle olan bağlantısı Konularla ilgili ön araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kelamın doğuşuna etki eden faktörler İlk dönem eserlerine bakmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Hz. Peygamber sonrası İslam toplumunda sosyal, kültürel ve siyasi yapı Nübüvvet okumaları yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Kelam ilminin tarifi, konusu, diğer ilimlerle olan ilişkisi, kelam ilmi denilmesinin sebepleri. İlk dönem kelam eserlerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kelam ilminin doğuşunu hazırlayan problemler, tarihi sebepler, çevre din ve devletlerin dini/felsefi düşünceleri. konu ile ilgili okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İç ihtilaflar: Dönmeler, ilk fırka tohumlarının atılışı, Hz. Peygamberin vefatından Hz. Ömer döneminin sonuna kadar olan gelişmeler. İtikadi mezhep okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İç ihtilaflar: Hz. Ömer ve Hz. Ali devrindeki ihtilaflar, fırka tohumlarının belirginleşmesi. ilgili konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 I. yüzyılda itikadi fırkalaşmaya doğru gidişin tahlili, nedenleri. konu ile ilgili makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İlk ihtilaflarda oluşan fikirlere karşıTabii Tepki: Selefiyye. konu ile ilgili güncel eser okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Tabii Tepkiye karşı Akılcı Tepki: Mutezile. Mutezile ile ilgili okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Orta yol arayışları: Ehl-i Sünnet kelamı. Ehli Sünnet ile ilgili konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Orta yolun ayrışımı, kavşak noktasında din: Eşari-Matüridi kelamının mukayesesi. Kaynak: Şerafettin Gölcük, Kelam Tarihi ilgili konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yeni İlm-i Kelam Hareketi. Mesele ile ilgili konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS