IHS213 İslam Tarih Usulü

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS213
Ad İslam Tarih Usulü
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ


Dersin Amacı

İslam tarihi ve tarihçiliğinin mahiyeti ve sınırlarını bilmek, İslam öncesi dönemi tanımak.

Dersin İçeriği

Tarih kavramı, İslam tarihinin genel tarih içindeki yeri, sınırları, İslam tarih yazımının ortaya çıkışı, aşamaları, cahiliyye dönemi

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl İrfan Aycan- Mahfuz Söylemez- Necmettin Yurtseven,Apokrif Tarih Yazıcılığı, Ankara 2003. İrfan Aycan-Mahfuz Söylemez, İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara 2002. Josef Horovitz, Tarihçiliğin Doğuşu, Trc. Ramazan Altınay, Ramazan Özmen, Ankara 2002. M. Zeki Terzi, İlk Siyer-Megazi Yazarları, Samsun 1990. Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 1991. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, Ankara 1991. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1985.

Notlar

Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi:Annales Okulu, trc. Mehmet Küçük, Ankara 2002.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarih kavramını bilir
ÖÇ02 İslam tarihinin mahiyeti ve sınırlarını kavrar
ÖÇ03 İslam tarihçiliğiyle ilgili bilgi sahibi olur
ÖÇ04 Cahiyye dönemini bilir
ÖÇ05 İslam tarihinin sonraki aşamalarını anlama ve yorumlama becerisinie sahip olur
ÖÇ06 Tarihi yorumlama konusundaki farklı yaklaşımlar/kuramları tanır
ÖÇ07 Geçmişten günümüze tarih yazım tarzlarını bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 tarih kavramı ve tarih bilinci okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası
2 İslam tarihinin mahiyeti okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 İslam tarihinin sınırları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 İslam tarihinin kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: rislaleler dönemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: cem dönemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Konu Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: tasnif-telif dönemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: nakil dönemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Cahiliyye dönemi: anahatlarıyla İslam öncesi Arap tarihi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Cahiliyye dönemi: Sosyal yapı, kabile ve asabiyet okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Cahiliyye dönemi: İdari yapı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim
14 Cahiliyye dönemi: Dini yapı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Cahiliyye dönemi: Mekke ve Medine okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS