ILH224 Mantık

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH224
Ad Mantık
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK


Dersin Amacı

Bilimsel anlamda doğru ve sistemli düşünmeyi kavramak

Dersin İçeriği

Doğru, tutarlı, geçerli akıl yürütmenin koşullarının, bilimlerde kullanılan akıl yürütme biçimlerinin ne ve nasıl olduğunun ve bilimsel düşünme mantığının kavratılması. Aristo mantığı, özellikleri, İslam düşüncesine transferi. Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Rüşt ve diğer İslam filozoflarının mantık düşünceleri.

Dersin Ön Koşulu

Her hangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mantık kitapları-Şemsiyye risalesi

Notlar

Mantık kitapları-Şemsiyye risalesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğru-tutarlı akıl yürütme ile yanlış-tutarsız akıl yürütme arasındaki farkları teorik düzeyde bilmek
ÖÇ02 Doğru-tutarlı akıl yürütmeyi günlük hayatta ve bilimlerde pratik olarak uygulamak.
ÖÇ03 Bilimlerde yanlış akıl yürütmeden uzak durmak
ÖÇ04 Külli cüzi kavramlarını açıklar.
ÖÇ05 Delalet çeşitlerini açıklamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Niçin Mantık. Düşünme etkinliğinde Mantık, Felsefe, Bilim ve Din. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kısa Mantık tarihçesi ve Aristotelesçi karakteri. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Mantığın Muhtevası: Kavram, önerme ve akıl yürütme. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kavramların yapısı, delaletleri, birbiriyle ilişkisi ve beş tümel. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Tarif teorisi: Tanım ve Betim Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Önermelerin yapısı, terimlerden nasıl meydana geldiği ve önerme çeşitleri. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Önermeler arası ilişkiler ve modalite Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Akıl yürütme, içeriği ve çeşitleri: Tümevarım, tümden gelim ve analoji. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
10 Tümden gelimin (kıyas) yapısı ve dört şekil. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Diğer kıyas şekilleri Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Beş sanat: Burhan, cedel, hıtabe, şiir, safsata Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Çeşitli kitap ve gazetelerden akıl yürütme örnekleri. Gazete ve kitaplardan örnekler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
14 Mantığa giriş kitabının (Arapça) Okutulması Ebheri'nin İsaguci Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
15 İbn Sina, Farabi ve diğer mantıkçıların kitaplarından (Arapça) örnekler. Kitap bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS