ILH303 Sistematik Kelam I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH303
Ad Sistematik Kelam I
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı

Tevhidin anlamını kavramak, Allahın varlığı ve birliğini akli delillerle isbat etmek, Allahın zati ve subuti sıfatlarını kuran ve hadisler çerçevesinde bilmek, Tanrı ve yaratılmışlar arasındaki ilişkiyi anlamak, ilk dönemlerde kader inancının nasıl anlaşıldığı, kader probleminin oluşumu, islamda iyilik ve kötülük anlayışı ve dualist anlayışlar hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Kelam ilminin konuları, Tevhid inancı, Allahın bilinmesi, varlığının delilleri, konuyla ilgili delillerin değerlendirilmesi, Allahın zati, subuti ve haberi sıfatları, Allahın ahirette görülüp görülemiyeceği, kaza-kader konusu ve insanın irade hürriyeti, Allah ve alem, Allah ve İnsan ilişkisi

Dersin Ön Koşulu

Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması

Kaynaklar

Sistematik Kelam IV, Sistematik Kelam III

Notlar

DİA Ansiklopedi Maddeleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
ÖÇ02 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
ÖÇ03 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ04 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar.
ÖÇ05 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
ÖÇ06 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
ÖÇ07 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
ÖÇ08 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ09 Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
ÖÇ10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
ÖÇ11 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
ÖÇ12 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
ÖÇ13 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ14 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
ÖÇ15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanrı inancının oluşumu Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Tanrının varlığının delilleri Ontolojik ve kozmolojik deliller Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Teleolojik deliller Batı felsefesinde Tanrının varlığının delilleri Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Allahın Sıfatları (Zati Sıfatlar) Kıdem, Beka, Vahdaniyet... Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Allahın Sıfatları(Subuti Sıfatlar) Hayat, İlim, Sem, Basar, İrade, Kudret, Kelam sıfatları Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yaratma sıfatı Allahın görülmesi Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Haberi Sıfatlar Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kaza ve Kader Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İnsan İradesi ve Hürriyeti Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Hayır-şer, hidayet-dalalet Hikmet-illet kavramları Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Salah-Aslah meselesi (insan için en hayırlı olanın yaratılması) Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Hüsün-kubuh sorunu ( iyi ve kötünün akliliği) Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Allahın Fiillerinde Hikmet-illet meselesi ve İnsanın güç yetirilemeyecek şeylerle sorumlu tutulması Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Ecel ve Rızık Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS