IHS431 Din-Felsefe-Bilim İlişkisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS431
Ad Din-Felsefe-Bilim İlişkisi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ


Dersin Amacı

Din, felsefe ve bilimin metotlarını, amaçlarını, genel kavramlarını öğretmek ve aralarındaki ilişki ve farklıkları ortaya koymak

Dersin İçeriği

Dinin tanımı ve metodu; felsefenin tanımı ve metotları; bilimin tanımı ve metotları. Aralarındaki temel farklar ve benzerlikler. Dinin temel kavramları, felsefenin temel kavramları ve bilimin temel kavramları arasındaki farklar.

Dersin Ön Koşulu

Felsefe Tarihi, Din Felsefesi ve Kelam derslerini almak ve bu derslerde başarılı olmak.

Kaynaklar

İlker Belek - Din, Bilim ve Felsefe

Notlar

Hasan Aydın - İslam Kültüründe Felsefenin Krizi ve Aydınlanma Sorunu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Din, Felsefe ve bilim kavramları arasındaki farkları kavrar.
ÖÇ02 Dinin kaynak, yöntem ve gayesini ayırt eder.
ÖÇ03 Felsefenin kaynak, yöntem ve gayesini ayırt eder.
ÖÇ04 Bilimin kaynak, yöntem ve gayesini ayırt eder.
ÖÇ05 Din ile felsefenin farkını kavrar.
ÖÇ06 Felsefe ile bilimin farkını kavrar.
ÖÇ07 Din ile bilimin farkını kavrar.
ÖÇ08 Dinin gelişim sürecini ve şartlarını kavrar.
ÖÇ09 Felsefenin gelişim sürecini ve şartlarını kavrar.
ÖÇ10 Bilimin gelişim sürecini ve şartlarını kavrar.
ÖÇ11 Dinin insanın iç huzurunu sağladığını öğrenir.
ÖÇ12 Felsefenin anlam arayışı olduğunu öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din, Felsefe ve Bilim Hakkında Genel Bilgiler Din-Felsefe Münasebeti (s.1-33) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dinin mahiyeti ve temel kavramları Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dinin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Felsefenin mahiyeti ve temel kavramları Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Felsefenin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri Din-Felsefe Münasebeti (s.34-167) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilimin mahiyeti ve temel kavramları Bilim Kuramına Giriş (s.22-50) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bilimin ilişkili olduğu alanlar ve ilişki biçimleri Bilim İdesi Üzerine (s.22-89) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Arasınav Derste okutulan kitap bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Din felsefe ilişkisi Din Felsefe Münasebeti (s.136-170) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Felsefe bilim ilişkisi Bilim Felsefesi (s.10-50) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Din bilim ilişkisi Fizik ve Metafizik (s.7-60) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Din felsefesi Felsefeye Giriş (s.218-241) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilim felsefesi Felsefeye Giriş (s.57-80) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Fizik, Metafizik ve İlahiyat Fizik ve Metafizik (s.217-287) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirmeler Önceki bilgilerden çıkarımlar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Final sınavı Derste okutulan kitap bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
17 Final sınavı Derste okutulan kitap bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS