Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | ILH427 |
Ad | Din Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Merve KOYUNCU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Merve KOYUNCU (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi Merve KOYUNCU (Güz) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dinlerin temel iddiaları hakkında rasyonel, objektif, şümullü ve tutarlı bir tarzda düşünmek.
Dersin İçeriği
Tanrının varlığının klasik ve modern delilleri ve bu delillere getirilen eleştiriler; Tanrısal sıfatların özellikleri, sıfatların kötülük ve hürriyet açısından doğurduğu problemler. Tanrı-evren ilişkisi hakkındaki çeşitli teoriler ve öte dünya hakkındaki görüşler. Ateizmin yönelttiği eleştiriler ve din-bilim-sanat ilişkisi.
Dersin Ön Koşulu
İslam Felsefesi, Felsefe Tarihi ve Kelam derslerini almış ve bu derslerden başarılı olmak.
Kaynaklar
Recep Kılıç & M. Sait Reçber (ed.), Din Felsefesi El Kitabı
Notlar
Michael L. Peterson & Raymond J. Vanarragon (ed.), Din Felsefesinde Çağdaş Tartışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Din ve felsefe kavramları arasındaki ortak ve farklı yönleri görür. |
ÖÇ02 | Din felsefesinin dinin felsefesi değil, din fenomeni üzerine felsefi olarak düşünmek olduğunu anlar. |
ÖÇ03 | Dinin temel iddiaları üzerine eleştirel, bütüncül ve olumlu bir yaklaşım sergiler. |
ÖÇ04 | Tanrı kavramını felsefi açıdan değerlendirir. |
ÖÇ05 | Din kavramını felsefi açıda değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din felsefesinin mahiyeti ve diğer bilimlerle ilişkisi. | Din Felsefesi 13 - 58 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tanrı-evren İlişkisinde modeller | Din Felsefesi 59 - 82 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tanrının varlığı lehindeki deliller ve onlara yapılan itirazlar | Din Felsefesi 123 - 156 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tanrı ve Sıfatları | Din Felsefesi 83 - 122 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kötülük Problemi | Din Felsefesi 193 - 216 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ateizm I | Din Felsefesi 157 - 192 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ateizm II | Din Felsefesi 157 - 192 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Arasınav | Din Felsefesi 1 - 192 sayfalar arasını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vahiy ve Mucize | Din Felsefesi 217 - 254 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Din Dili | Din Felsefesi 255 - 288 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dini Çeşitlilik | Din Felsefesi 289 - 318 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ölüm ve Ölümsüzlük | Din Felsefesi 319 - 342 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Din ve Ahlak İlişkisi | Din Felsefesi 343 - 365 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Din ve Bilim İlişkisi | Din Felsefesi 367 - 390 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Din ve Sanat İlişkisi | Din Felsefesi 391 - 420 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Din Felsefesi 217 - 420 sayfalar arasını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavı | Din Felsefesi 217 - 420 sayfalar arasını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |