ILH432 İslam Ahlak Felsefesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH432
Ad İslam Ahlak Felsefesi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ


Dersin Amacı

Analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi düşünmeyle İslamın temel önermelerinin yorumlanmasını geçmiş örnekleri eşliğinde kavramak.

Dersin İçeriği

Platon, Aristoteles, Plotinus ve Alexander felsefeleri, bu felsefelerin İslam dünyasına geçişi. Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Ruşd felsefelerindeki Tanrı, evren ve insan merkezli tartışmalar. Gazali sonrası felsefenin durumu ve günümüz modern İslam felsefecilerinin görüşleri.

Dersin Ön Koşulu

İslam Felsefesi, Temel Dini Bilgiler, Kelam ve Tasavvuf derslerini almak ve bu derslerden başarılı olmak.

Kaynaklar

Murat Demirkol (ed), İslam Ahlak Felsefesi ve Esasları

Notlar

Müfit S. Saruhan (ed.), İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Dini'nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
ÖÇ02 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
ÖÇ03 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ04 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar.
ÖÇ05 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
ÖÇ06 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
ÖÇ07 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
ÖÇ08 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ09 Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
ÖÇ10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
ÖÇ11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
ÖÇ12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
ÖÇ14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
ÖÇ15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Niçin Ahlak. Felsefenin ve Dinin Konusu olarak Ahlak Ahlak, Prof. Dr. Ahmet Cevizci Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ahlak Türleri: Rasyonel, Empirik, Doğal ve Dinsel Ahlak, Prof.Dr. H.Z. Ülken Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İslam'da dini ahlakın genel karakteri ve dinamikleri Islam Düşüncesinde Ahlak (s.15-47), Prof.Dr. Mustafa Çağrıcı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ortaçağ İslam düşüncesine felsefi ahlak niçin ve nasıl girmiştir Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.93-100) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Felsefi ve Dini Ahlakın İslam düşüncelerindeki tezahürleri: Giriş Ahlakın Dini Temeli (s. 1-14; 127-145) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Mutezile-Eşariye-Maturidiye üçgeninde ahlak tartışmaları: Giriş Ahlakın Dini Temeli (s.85-113) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Filozoflar ve Görüşleri: Kadı Abdulcebbar Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.55-74) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Reviewing of the previous topics Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.101-114) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Filozoflar ve Görüşleri: İbn Miskeveyh Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.153-184) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.115-127) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Filozoflar ve Görüşleri: Gazzali ve İbn Rüşd Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (267-284/125-134) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Filozoflar ve Görüşleri: Tusi ve Devvani Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.185-210) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İslam Ahlak Telakkilerinin Değerlendirilmesi Genel Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Gelecekteki İslam Ahlak Felsefelerine Giriş Genel Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS