IHS424 İslam Tarihi Metinleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS424
Ad İslam Tarihi Metinleri
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Aygül DÜZENLİ


Dersin Amacı

İslam tarihi kaynaklarını tanıtmak ve bu alanda lisansüstü çalışmalara hazırlamak

Dersin İçeriği

Tarihin kaynakları, yardımcı disiplinler, İslam tarihçiliğinin ortaya çıkışı, İslam tarihi kaynakları, örnek metinler

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ezrakî, Ahbaru Mekke; Ömer ibn Şebbe; Tarihu Medineti'l- Münevvere Cahız, el--Beyan ve't Tebyin;İbn Kuteybe, Uyunu'l-Ahbar el-Kelbî, Cemhesetü'n Neseb; Belazurî, Ensabü'l Eşraf Halife b. Hayyat;Tarih; Taberi, Tarihu'r Rusul ve'l Mulûk İbn Cübeyr, Rıhle; Evliya Çelebi, Seyahatname İbn Hişam, es-Siretü'n Nebeviyye; Vakıdi, Kitabü'l-Meğazi İbn Nedim, Fihrist; Harezmi, Mefatihu'l-Ulûm İmam Buhari, Camiu's Sahih; İmam Muslim, Camiu's Sahih İmam Ebu Yusuf, Kitabü'l Harac; İbn Sellam, Kitabü'l Emval Kur'an-ı Kerim Muhammed b. Sad, Tabakatü'l Kübra; Halife b. Hayyat, Tabakatü'r-Ruv'at Vakıdi, Futuhu's Şam; Belazuri, Fütuhu'l Büldan Yakut el-Hamevî, Mucemu'l-BUldan; İbnü'l-Fakih, Kitabu'l-Buldan

Notlar

Ders Notu ve Kitaplar 1. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 2. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991 3. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 4. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991 5. Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008 6. Siyer ve ilk dönem İslâm tarihi kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam tarihçiliğinin ortaya çıkışıyla ilgili bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 İslam tarihinin alt dallarını tanır.
ÖÇ03 İslam tarihi metinlerinin oluşum sürecini kavrar.
ÖÇ04 İlk dönemin önde gelen İslam tarihçilerini tanır.
ÖÇ05 İlk dönem İslam tarihi metinlerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihin mahiyeti ve ilgili kavramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Tarihin kaynakları ve yardımcı disiplinler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İslam tarihinin kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 İslam tarihinin alt dalları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5 İlk dönem İslam tarihçiliği (Siyer yazıcılığı) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İlk Dönem Siyer Müellifleri ve İslam Tarihçileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 İbn İshak ve eseri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İbn Hişam Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Vakıdi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 İbn Sad I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 İbn Sad II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Yakubi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Taberi I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Taberi II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS