IHS448 Anadolu'nun İslamlaşma Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS448
Ad Anadolu'nun İslamlaşma Tarihi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ


Dersin Amacı

Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan süreci ve bunu sağlayan unsurları öğrenmek.

Dersin İçeriği

Emevi ve Abbasiler dönemlerinde Anadolu'da gerçekleştirilen fetihler, Türklerin Anadolu'ya gelişi, Selçuklu fetihleri ve Anadolu'da kurulan Türk devletleri, Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar

Dersin Ön Koşulu

Hatalmış, Ali, Anadolu'nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul 2020.

Kaynaklar

Hatalmış, Ali, Anadolu'nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul 2020.

Notlar

1. Çetin, Osman, Anadolu'da İslamiyet'in Yayılışı, Yaylacık Matbaası, İstanbul 1990. 2. Şeker, Mehmet, Fetihlerle Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara 1991. 3. Halaçoğlu, Yusuf ve ark. Anadolu, DİA, III, s. 106-137, Akçağ Yayınları, Ankara 1991. 4. Barkan, Ö. Lütfi, Kolonizatör Türk Dervişleri, Vakıflar Dergisi, II, Ankara 1942. 4. Köprülü, Fuad, Anadolu'da İslamiyet, Akçağ Yayınları, Ankara 1942. 5. Cahen, Claude, Osmanlılardan Önce Anadolu'da Türkler, E Yayınları, İstanbul 1994. 6. Demir, Ahmet, İslam'ın Anadolu'ya Gelişi, Kent Yayınları, İstanbul 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anadolu coğrafyasının tarihi ve fiziki durumunu tanımlar.
ÖÇ02 Emevi ve Abbasiler zamanında Anadolu topraklarında gerçekleşen fetihleri özetler.
ÖÇ03 Türklerin Anadolu'ya girişinde Malazgirt savaşının önemini açıklar.
ÖÇ04 Malazgirt Savaşı sonrası Anadolu'da kurulan ilk Türk devletlerini listeler.
ÖÇ05 Türkiye (Anadolu) Selçuklu Devleti'nin kuruluşundan Osmanlıların Anadolu'da hakimiyet sağlamasına kadar geçen süreci özetler ve tahlil eder.
ÖÇ06 Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan göçleri ve göç yollarını bilir.
ÖÇ07 Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurları tahlil eder.
ÖÇ08 İhtida kavramının mahiyeti ve önemini kavrar ve günümüzde meydana gelen ihtida olaylarına örnekler verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anadolu coğrafyası ve Bizans hakimiyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Emeviler dönemi Anadolu fetihleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Abbasiler dönemi Anadolu fetihleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Selçukluların Anadolu'ya Girişi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Malazgirt Savaşı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Malazgirt Savaşı sonrası Anadolu'da kurulan ilk Türk devletleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Türkiye (Anadolu) Selçukluları Dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Moğol hakimiyeti ve sonrası: Beylikler dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
9 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
10 Osmanlıların Anadolu'da hakimiyet sağlaması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Göçler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dini ve Sosyal Müesseseler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 İhtidalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Anadolu'da İslamiyet'in güncel durumu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS