IHS406 Günümüz Kelam Problemleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS406
Ad Günümüz Kelam Problemleri
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı

İnanç problemi sorunlara farklı yaklaşım geliştirmek, çözüm üretmek.

Dersin İçeriği

Güncel inanç sorunları ve çözüm yolları

Dersin Ön Koşulu

Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması

Kaynaklar

1. Adnan Bülent Ünal, A. Bülent Baloğlu (ed.), Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri 2. Ahmet Güç, Satanizm 3. Ali Köse (ed.), Sekülerizm Sorgulanıyor 4. Aydın Topaloğlu, Teizm ya da Ateizm: Tanrıtanımazlığın Felsefî Boyutları

Notlar

DİA Maddeleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır.;
ÖÇ03 Onların İslâm itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir.;
ÖÇ04 Bu problemler karşısında İslâm dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır.
ÖÇ05 Bu problemlere İslâm dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tâbi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder.;
ÖÇ06 Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır.;
ÖÇ07 Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslâmî tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur.;
ÖÇ08 Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlâkı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefî, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır.;
ÖÇ09 Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.;
ÖÇ10 İleride İslâm itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır.;
ÖÇ11 İnanç sorunları içerisinde fonksiyonsuz din ve bid’atlerin beslendiği kaynaklar: Tenasühü (reenkarnasyon) öğrenir.
ÖÇ12 İnanç sorunları ile ilgili Ruh ve ruhla ilgili hususlar; tekrar doğuşun beslendiği kaynakları öğrenir.
ÖÇ13 İnanç sorunları ile ilgili problemlere yaklaşmayı ve çözüm üretmeyi öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gnostik yaklaşımlar Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
2 Sihri ve Büyü Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
3 Medyum ve kahinler Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme
4 Deizm Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
5 Dejavu Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
6 Eşcinsellik Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
7 Darwinizm Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Books, videos, websites and articles on the subject Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Satanizm Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
10 Tüp Bebek ve cinsiyet belirleme Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
11 intihar Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma
12 ötenazi Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
13 toplumsal adalet Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Grup Çalışması
14 toplumsal cinsiyet algısı Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Hurufilik Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla ilgili kitap, video, İnternet siteleri ve makaleler. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS