Genel Bilgi
Kod | GZS213 |
Ad | Göstergebilim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin katılımcılarının genel anlamda gösterge, göstergebilim kavramlarını ve değişik alanlarda kullanılan göstergeleri öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim-iletişim ilişkisini, gösterge türlerini irdelemek, çağcıl göstergebilimciler ve göstergebilim kuramlarını tartışmak ve tüm bu incelemeler doğrultusunda öğrencinin çevresindeki göstergeleri açımlayarak doğru iletişim kurmasını kapsamaktadır..
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. Multilingual Y.
Notlar
Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. YKY
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Göstergebilim ile diğer sosyal bilimler disiplinleri arasındaki bağlantıyı kurarak göstergebilimin evrimini değerlendirebilecek, değişik alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları tartışabilecek. |
ÖÇ02 | Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını saptayabilecek ve onların çözümleme yöntemlerini inceleyer |
ÖÇ03 | Göstergebilim teorisyenlerinin teorilerini ve yöntemlerini analiz eder |
ÖÇ04 | Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayabilecek ve temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla ele alıp, değerlendirebilecek. |
ÖÇ05 | Gostergebilim kuramlarinin bilgisine hakim olma |
ÖÇ06 | Gostergebilim kuramlari isiginda yazili metinleri analiz edebilme |
ÖÇ07 | Simgeleri, resimleri yorumlayabilme |
ÖÇ08 | Simgelere dayanarak mesaj olusturabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Göstergebilim disiplini | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dilin yapısı, dili oluşturan öğeler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Anlama süreçleri; yazma ve anlam oluşturma iletişim süreci | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Göstergebilim kurucusu olarak Ferdinand de Saussure ilkeler kavramlar ve terimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Saussure kavramlar ve gösterge döngüsü; özellikler ve dildeki yeri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Amerika'da göstergebilim : C.S. Peirce | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | 20 yy da Göstergebilim: Fransa | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Roland Barthes ve ilkeleri kavramlar ve terimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | 21.yy da göstergebilim: Umberto Eco | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Metin çözümlemeleri örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Metin çözümlemeleri örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |