VTS122 Histolojik Preparat Hazırlama Teknikleri ve Tanı Yöntemleri

1 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod VTS122
Ad Histolojik Preparat Hazırlama Teknikleri ve Tanı Yöntemleri
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 1 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR


Dersin Amacı

Laboratuarda çalışacak veteriner hekim adaylarının histolojik ve histopatolojik muayenede kullanılan rutin teknikler ile teşhis metodlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Laboratuar ortamında histolojik preparatların hazırlanması ve hazırlanan preparatlardan teşhise yönelik incelemelerin nasıl yapılacağını içermektedir

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

Krause WJ. 2004. The Art of Examining and Interpreting Histologic Preparations, A Laboratory Manual and Study Guide for Histology. Universal Publisher; Lab Manual Edition; Girgin A, Albay B, Liman N, Özfiliz N, Gülmez N, Özcan Z, Yörük M, Erdost H, Aslan Ş, Ergün L, Zık B. 2020. Edit Özer A, Veteriner Özel Histoloji; Ders notu

Notlar

Ders notu ve Güncel literatür


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Histoloji ve patolojide kullanılan cihazları tanır ve doku takibinin ana prensiplerini öğrenir
ÖÇ02 Dokuların tespitini ve doku takibi yöntemlerini öğrenir
ÖÇ03 Tespit ve takibi yapılmış dokulardan kesitleri alabilir
ÖÇ04 Kesitlere histokimyasal boyama tekniklerini uygulayabilir
ÖÇ05 Froti hazırlama prensiplerini öğrenerek froti hazırlayabilir
ÖÇ06 Histokimyasal boyama yöntemlerini öğrenir ve bu yöntemleri yapabilir
ÖÇ07 Kesitlere immunohistokimyasal boyama metodlarını yapabilir
ÖÇ08 Et ve et ürünlerinde histolojik inceleme yapabilir
ÖÇ09 Işık mikroskobunda hazırlanan preperatları inceleyebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. 3
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. 2
PÖÇ21 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Histolojik preparat hazırlama ve tanı tekniklerine giriş; preparat hazırlamanın amacı, preparat hazırlamada kullanılacak sarf malzemesi, bu sarf malzemelerin genel özellikleri, malzeme kullanımında dikkat edilecek hususlar Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Histolojik incelemede kullanılan mikroskoplar ve özellikeri; mikroskopların sınıflandırması, ışık mikroskobunun özellikleri ve kullanım alanları, elektron mikroskobunun özellikleri ve kullanım alanları, immunofloresan mikroskobunun özellikleri ve kullanım alanları Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Dokuların tesipit edilmesi için kullanılan solusyonlar ve tespit yöntemi; formaldehitin özellikleri ve tamponlu formalin solusyonunun hazırlanışı, alkollerin özellikleri ve tespit amaçlı kullanılacak dereceli alkollerin hazırlanışı, Bouin solusyonunun hazırlanışı ve kullanım alanları,metanolde tespit özellikleri ve kullanım alanları Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Histolojik kesitlere uygulanan histokimyasal boya solusyonları; hematoksilenin hazırlanışı ve kullanım alanları, eozinin hazırlanışı ve kullanım alanları, dokuların boyanma özellikleri ve hangi dokunun hangi boya ile boyanacağı hakkında bilgiler Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Histolojik preparatlarda rutin boyalar dışında kullanılan boyalar ve kullanılma amaçları; inkluzyon cisimciklerinin tespit edilmesinde kullanılan boyaların özellikleri, musinöz maddenin tespit edilmesi için kullanılan boyların özellikleri, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Immunohistokimyasal boyama için katologtan yararlanma ve kullanımı; hiperimmun serumların özellikleri, hiperimmun serumların türleri, hiperimmun serumların görevlerinin neler olduğu, hiperimmun serumların kullanım amaçları, immunositokimyada kullanılan antikorların boyanma özellikleri nelerdir Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Kriomikrotomda doku kesitlerinin alınması ve Yağ doku ve hücrelerinin ortaya konulması için kullanılan boyama teknikleri ve boyaların genel özellikleri, kriotomda dikkat edilecek hususlar, kriotomun kullanım alanları, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
9 Kemik dokunun tespit edilmesi, dekalsifikasyonu, doku takibi ve kesit alınması, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Kandan froti hazırlama, frotinin boyanması-incelenme ve değerlendirilmesi, smearın hazırlanması tespit edilmesi ve boyanması, smearin incelenmesinde dikkat edilecek hususlar. Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Et mamüllerinde histolojik analiz yöntemleri ve önemi; incelene et numunelerinde akciğer dokusunun bulunması, et numunelerinde trahea-kıkırdak- bağırsak- dalak ve benzeri dokuların bulunması ve bunların histopatolojik olarak tespit edilmesi, kas yapısının genel özellikleri ve mikroskobik olarak görünümleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Et ve et ürünlerinde mikroskobik inceleme teknikleri; sucuk, salam, sosisin incelenmesi ve raporlanması, mikroskop için bu dokuların hazırlaması, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Vaginal smear hazırlama, boyama ve inceleme teknikleri; dişi köpeklerde östrus siklusunun belirlenmesi, anöstrus döneminin oluşum mekanizması ve görülen hücreler, diöstrus döneminin mekanizması ve bu dönemde görülen hücrelerin özellikleri, proöstrus döneminin mekanizması ve bu dönemde görülen hücrelerin özellikleri, östrus döneminin mekanizması ve bu dönemde görülen hücrelerin özellikleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Sütte somatik hücre hazırlama, boyama ve inceleme teknikleri; somatik hücrelerin şekilleri ve özellikleri, sütte somatik hücrelerin belirlenmesi, sütte yangısal veya atipi gösteren pleomorfik neoplazi hücrelerinin belirlenmesi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Yangısal olaylarda görülen hücreler tanınması; nötrofil lökositlerin şekilleri ve özellikleri, eozinofil lökositlerin şekilleri ve özellikleri, bazofil lökositlerin şekilleri ve özellikleri, plazma hücrelerinin şekilleri ve özellikleri, makrofaj veya histiyositlerin şekilleri ve özellikleri, bu hücrelerin yangıdaki rolleri nelerdir Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 34
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,36
AKTS 1 AKTS