VET217 Hayvan Refahı

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod VET217
Ad Hayvan Refahı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin çiftlik hayvanlarının davranış kalıplarını ve bunalrı etkileyen faktörleri anlamaları. Hayvan refahı kavramı ve refahın tanımlanmasındaki ulusal ve uluslartarı kural ve kanunları öğrenmeleri ve kazandıkları öğrenimleri uygulama düzeyinde beceriye dönüştürebilmeleri amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Hayvan refahı tanımı, tarihçesi, önemi Hayvan yetiştiriciliğinde hayvan refahının kullanımı Hayvanların nakil ve kesimhane şartlarında hayvan refahı prensipleri Hayvan refahı ve hayvan davranışları arasındaki ilişkiler

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Broom and Fraser's Domestic Animal Behaviour and Welfare, 2007 Animal Welfare, 3rd Edition Michael C Appleby, Anna S Olsson, Francisco Galindo, CABI, 2018

Notlar

İlgili literatür, ders notları, sunular ve konu ile ilgili video görseller.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrencilere, Hayvan refahının tanımı, tarihçesi ve önemi ile hayvan yetiştiriciliğinde bu bilgilerden nasıl yararlanacaklarını öğretmek,
ÖÇ02 Ulusal kanun ve yönetmelikler ile Avrupa Birliği direktifleri ve diğer uluslararası kurallar çerçevesinde Türkiye nin yükümlülükleri ve Veteriner Hekimlerin sorumluluk ve yetkileri hakkında bilgilendirmek
ÖÇ03 Öğrencilere hayvan yetiştiriciliği ve hastalıklarının tanı ve tedavileri aşamasında gerekli olan temel hayvan refahı bilgilerini sağlamak
ÖÇ04 Hayvan sahipleri ve hayvanlarla olan mesleki ilişkilerde hayvan refahının önemini kavratmak
ÖÇ05 Veteriner hekimlerin mesleklerini icraları sırasında ihtiyaç duyacakları hayvan refahı odaklı konularda donanımlarını sağlamak
ÖÇ06 Çiftlik teknik gezisi
ÖÇ07 Mezbaha Teknik Gezisi


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. 2
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır.
PÖÇ21 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. 3
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hayvan refahı konusunda kavram bilgisi ve hayvan refahının veteriner hekimliği açısından önemi. Hayvan hakları hareketi ve hayvan refahı uygulamalarının tarihsel gelişimi ışığında hayvan hakları ve hayvan refahı kavramları arasındaki ilişki ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hayvan refahı uygulamalarının, hayvanların kullanım alanlarına göre ilkeleri ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Hayvan refahı konusunda ulusal ve uluslar arası mevzuat ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Hayvan yetiştiriciliğinde refahın yeri ve önemi, Hayvan refahı değerlendirme metotları ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Yumurta tavukçuluğu ve Etlik piliç üretiminde refah ile ilgili prensipler) ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Sığır yetiştiriciliğinde ve süt danası eti üretiminde refah ile ilgili prensipler) ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Saha Çalışması UYGULAMA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Beyin Fırtınası
8 ARASINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Koyun keçi yetiştiriciliğinde refah ile ilgili Prensipler) ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Domuz ve Laboratuvar hayvanları yetiştiriciliğinde refah ile ilgili prensipler) ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hayvan nakilleri ve refah ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Hayvan nakilleri ve refah (Alan ve Türler) ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kesimhaneler ve refah, Hayvanat bahçesinde hayvan refahı ile ilgili prensipler UYGULAMA Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Hayvanlarda stres oluşturan faktörler, Hayvanlarda uyku davranışları ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Hayvan refahı ve hayvan davranışları arasındaki ilişkiler (Vücut ısısı ve canlıların çevreye uyum davranışları) ANLATIM Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
16 Bitirme sınavı YAZILI SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bitirme sınavı YAZILI SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:56