Genel Bilgi
Kod | VET222 |
Ad | Genel Patoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel patoloji bilgisinin verilmesi, hayvan hastalıklarının etiyopatogenez ve morfopatogenezi hakkında temel bilgi verilmesi ve hastalık mekanizmalarının öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hücresel adaptasyonlar, hücre hasarı ve hücre ölümü, Metabolizma bozuklukları ve dejenerasyonlar, Yangı ve doku onarımı, Kan dolaşımı bozuklukları, İmmunopatoloji, Konjenital malformasyonlar
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Vegad JL. 2007. A Textbook of Veterinary General Pathology (Also useful for Medical and Dental student). second edit, International Book Distributing Co. ; Pathology Basic of Veterinary Disease. 2017. edit Zachary JF, sixth edition, ScienceDirect; Erer H, Kıran MM, Çiftçi MK. 2021. Veteriner Genel Patoloji. Nobel Tıp Kitabevleri; Ders notları
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler bu dersin sonunda temel patoloji bilgisi öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler hastalık mekanizmalarının öğrenir. |
ÖÇ03 | Öğrenciler hastalıkların morfopatogenezini öğrenir. |
ÖÇ04 | Öğrenciler temel bilimler ile klinik bilimleri arasında bağlantı kurmayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenciler hastalıkların etiyopatogenezini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 5 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 2 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar, hastalık kavramı, patolojinin tarihçesi, hekimlik eğitiminde patolojinin yeri, patolojinin işlevleri, patolojik yöntem ve yaklaşımlar | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hücresel adaptasyonlara genel bakış, stres ve zararlı uyaranlara hücresel yanıtlar, hiperplazi, hipertrofi, atrofi, metaplazi, hipoplazi, aplazi, displazi, agenezi | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hücre hasarı mekanizmaları, hücre zedelenmesi ve hücre ölümü, hücre zedelenmesinin nedenleri | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hücre ölümü paternleri, geri dönüşümsüz zedelenme, nekroz ve morfolojik değişiklikleri, nekroz tipleri, kliniko-patolojik hücre hasarı ve nekroz örnekleri, gangren | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Geri dönüşlü zedelenme, hücresel şişme, yağlı değişiklik, hücre içi birikimler, hyalin değişiklik, lizozomal birikim hastalıkları | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Amiloidozis, glikojen birikimi ve glikojenozisler, mukoid dejenerasyon, fibrinoid dejenerasyon, pigmentler, kristaller, patolojik kalsifikasyon | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yangı ve yangının kardinal semptomları, yangının patogenezi, yangısal mediatörler, yangı hücreleri, yangıların sınıflandırılması, yangının sistemik etkileri | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Doku onarımı, hücre ve doku rejenerasyonu, kök hücreler, büyüme faktörleri, nedbe oluşumu, doku onarımını etkileyen faktörler, yara iyileşmesi | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Etiyoloji, mikroorganizmaların hastalık yapma yolları, viral hasarın mekanizmaları, bakteriyel hasarın mekanizmaları, mikroorganizmaların bağışıklıktan kurtulma yolları | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İmmunopatoloji, Tip-1 hipersensitivite ve anaflaksi, Tip-2 hipersensitivite, Tip-3 hipersensitivite, serum hastalığı, arthus reaksiyonu, allerjik alveolitis, immunolojik glomerulonefritisler, Tip-4 hipersensitivite, kontakt hipersensitivite, gref reddi | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Otoimmun hastalıklar, otoimmunitenin patogenezi, otoimmun hemolitik anemi, goodpasture sendromu, sistemik lupus eritematozus, myastenia gravis, sjörgen sendromu | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kan dolaşımı bozuklukları, hiperemi ve konjesyon, anemi, kanama, ödem, | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tromboz, emboli, infarktus, şok, şokun patogenezi, şokun evreleri, şok tipleri | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İnklüzyon cisimcikleri, inklüzyonların oluşumu, saptanması ve boyanması, inklüzyonların tanıdaki önemi, konjenital malformasyonlar ve etiyolojisi, anomali çeşitleri | Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas AK, Aster JC, Elseiver, Philadelphia, 2014; Veteriner Genel Patoloji, Erer H, Kıran MM, Çiftçi K, Bahçıvanlar Yayınevi, Konya, 2009 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |