Genel Bilgi
Kod | VET317 |
Ad | Arı Hastalıkları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı Veteriner fakültesinden mezun olan öğrencilerin temel arıcılık ve yetiştiricilik kriterlerini öğrenmesini, arı hastalıkları ve zararlılarını tanımasını, teşhis ve tedavilerini yapabilecek beceriyi kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Arı hastalıkları dersi; bal arısının anatomik yapısı, fizyolojik özellikleri, bakım ve beslenmesi ile bal arılarında hastalığa neden olan organizmaların taksonomisi, morfolojik ve biyolojik özellikleri, neden oldukları hastalıkların klinik semptomları ile tanı, tedavi ve kontrolleri konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ders sorumlusu öğretim üyesi tarafından hazırlanan eğitim notları
Notlar
1.Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa.2.Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42.3.Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun.4.Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler arıcılığı, problemlerini ve çözüm yollarını bilir; |
ÖÇ02 | Öğrenciler anemnez alır ve kovan muayenesi yapar |
ÖÇ03 | Öğrenciler arı hastalıklarını tanır ve tedavilerini yapar |
ÖÇ04 | Öğrenciler tekniğine uygun olarak kovandan numune alır ve laboratuvara gönderir |
ÖÇ05 | Öğrenciler arı hastalıkları ile ilgili reçete yazar ve arı hastalıklarına karşı koruyucu hekimliği bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 4 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | 2 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balarısı anatomisi, morfolojisi, taksonomisi, biyolojisi ve ırkları, | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Arıcılık terimleri, malzemeleri, kullanımı, kovan bakım ve yaklaşım kriterleri | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Arıcılık-çevre ilişkisi, Tozlaşma-Ekonomi | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Arı ürünleri (bal, polen, propolis,apilarnil, arı zehiri, balmumu, arı sütü) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Arı hastalıklarına giriş ve genel özellikleri | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Nosemiosis (morfoloji, biyoloji, patogenez, klinik semptomlar, tanı, tedavi ve kontrol) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Varroosis (morfoloji, biyoloji, patogenez, klinik semptomlar, tanı, tedavi ve kontrol) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Amerikan ve Avrupa yavru çürüklüğü (morfoloji, biyoloji, patogenez, klinik semptomlar, tanı, tedavi ve kontrol) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Arı felci, Torba çürüklüğü, Para çürüklüğü, Septisemi hastalığı, Dizanteri (morfoloji, biyoloji, patogenez, klinik semptomlar, tanı, tedavi ve kontrol) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Arıların Mantar hastalıkları (taş ve kireç) (morfoloji, biyoloji, patogenez, klinik semptomlar, tanı, tedavi ve kontrol) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Trake akarı (A.woodi), Arı biti (B.coeca) ve T.clarea (morfoloji, biyoloji, patogenez, klinik semptomlar, tanı, tedavi ve kontrol) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Diğer arı zararlıları (petek güvesi, karınca, ayı, zirai ilaçlar, zehirlenme) | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Arıcılıkla ilgili yönetmelik ve hukuksal prosedür. | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Numune alma, gönderme ve saklama | Doğanay, A., Aydın, L., 2017. Bal arısı yetiştiriciliği ürünleri hastalıkları. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti, Bursa. Şaki, C.E., 1999. Arı hastalıkları ders notları. Ders teksir no:42. Korkmaz A, 2013, Anlaşılabilir Arıcılık, Samsun GTH İl Müdürlüğü, Kılıçdede Mahallesi, Abdülhakhamit Caddesi, No: 107 İlkadım/Samsun. Zeybek, H., 1991. Arı hastalıkları ve zararlıları. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 34 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,36 | ||
AKTS | 1 AKTS |