Genel Bilgi
Kod | VET320 |
Ad | Özel Patoloji II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET AYDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hayvanların sinir sistemi, kardiyovasküler sistem, hemopoietik sistem, üriner sisitem, dişi genital sistem, erkek genital sistem ve deri hastalıklarına ilgili patolojik bulgularının tanımlanması ve hastalık teşhislerinin konulması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Hayvanların sinir sistemi, kardiyovasküler sistem, hemopoietik sistem, üriner sisitem, dişi genital sistem, erkek genital sistem ve deri hastalıklarına ilgili patolojik bulgularının tanımlanması
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Veteriner Sistemik Patoloji Cilt- 2, M.Kemal Çiftçi, Mustafa Ortatatlı, Hüdaverdi Erer, Fatih Hatipoğlu, Özgür Özdemir, 2020; Pathology of Domestic Animals: 3-Volume Set, Jubb, Kennedy & Palmer's 2015; Ders Notu
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinir sistemi hastalıklarının patolojisini öğrenir |
ÖÇ02 | Kardiyovasküler sistem hastalıkların patolojisini öğrenir |
ÖÇ03 | Hematopoietik sistem hastalıklarının patolojisini öğrenir |
ÖÇ04 | Üriner sistem hastalıklarının patolojisini öğrenir |
ÖÇ05 | Dişi genital sistem hastalıklarının patolojisini öğrenir |
ÖÇ06 | Erkek genital sistem hastalıklarının patolojisini öğrenir |
ÖÇ07 | Deri hastalıklarının patolojisini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 2 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Solunum sistemi patolojisine giriş, solunum sistemi savunma mekanizmaları, solunum sistemi hastalıklarının patogenezi, burun boşluğu ve sinüs hastalıklarının patolojisi | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
2 | Farinks ve hava keseleri hastalıkları, larinks hastalıkları, trake hastalıkları, bronş ve bronşiyol hastalıkları, pulmoner ödem, akciğer kanamaları, akciğer hipertansiyonu | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
3 | Pnömoniler ve sınıflandırılmaları, akciğerin viral hastalıkları, akciğerin bakteriyel hastalıkları, akciğerin paraziter hastalıkları, akciğerin mantar hastalıkları, plöra ve mediastinum hastalıkları | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
4 | Üriner sistem patolojisine giriş, progresif böbrek hastalığı, üremi, böbrek yetersizliği, böbrek kistleri, böbreklerde dolaşım bozuklukları, nefroz | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
5 | Analjezik nefropatisi, nefritisler, glomerulonefritisler, leptospirozis, piyelonefritis, alt idrar yolları hastalıkları, ürolitiazis, enzootik hematüri | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
6 | Hematopoietik sistem patolojisine giriş, kırmızı kemik iliği patolojisi, osteomyelitis, eritrosit hastalıkları, anemi ve tipleri, hemolitik hastalıklar, viral hematopoietik hastalıklar, toksik hematopoietik hastalıklar, lenfoma-lösemi | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
7 | Lenforetiküler doku patolojisine giriş, konjenital immun yetersizlik, timusun immunolojik yangısı, timusun yangısal hastalıkları, lenf düğümü hastalıkları, dalağın gelişimsel hastalıkları, dalağın yangısal hastalıkları, splenomegali görülen hastalıklar, lenfoid dokunun özel enfeksiyonları | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Arasınav sorularının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
9 | Kardiyovasküler sistem hastalıklarına giriş, konjestif kalp yetmezliği, kalp hipertrofisi, kardiyak senkop, kalp ve büyük damarların anomalileri, perikard hastalıklar, endokard hastalıkları, myokard hastalıkları, kardiomyopatiler | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
10 | Vaskülitis, vaskülitise neden olan hastalıklar, arteriyosklerozis, aterosklerozis, arter rupturu ve anörizmalar, arteriyel tromboembolizm, dissemine intravasküler koagülasyon, arteritis, phlebotromboz, phlebitis, lenfangitis, atların viral arteritisi, at vebası, sığırların efemeral feveri | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
11 | Dişi genital sistem hastalıklarına giriş, gelişim anomalileri, ovaryum kistleri, hidrosalpinks, salpingitis, uterus torsiyonu, prolapsus uteri, hidrometra, mukometra | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
12 | Kistik endometrial hiperplazi, endometritis, metritis, uterus apseleri, pyometra, uterusun özel hastalıkları | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
13 | Gebe uterusun hastalıkları, embriyo ve fötüs ölümü, mumifikasyon, maserasyon, abortusa neden olan hastalıklar | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
14 | Erkek genital sistem hastalıklarına giriş, penis ve prepusyum hastalıkları, testislerin gelişim anomalileri, kriptorşidizm, orşitis, epididimitis, spermatik granülom, varikosel, prostat hastalıkları | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
15 | Meme patolojisine giriş, meme ödemi, meme anomalileri, mastitisler, meme tümörleri | Veteriner Patoloji Cilt (Vols) I-II, Milli ÜH, Hazıroğlu R, Medipress, Ankara, 2001; Pathology of Domestic Animals Vols I-II-III, Jubb KVF, Kennedy PC, Palmer N, Elseiver, 2015 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |