Genel Bilgi
Kod | VET413 |
Ad | Süt Hijyeni ve Teknolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. DİLEK SAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. DİLEK SAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlıklı ve hijyenik süt eldesi, süt kimyası, süt mikrobiyolojisi, süt ve ürün leri ile bulaşan hastalıklar, süte bulaşan yabancı maddeler, süt ürünlerinin üretim teknolojileri, kalite kontrol uygulamaları, ilgili yasal düzenlemeler ile süt işletmelerinde sanitasyon konularında beceri kazandırmak ve sahip olduğu bilgi birikimini uygulanabilir hale getirebilmek.
Dersin İçeriği
Sağlıklı ve hijyenik süt eldesi, süt kimyası, süt mikrobiyolojisi, süt ve ürün leri ile bulaşan hastalıklar, süte bulaşan yabancı maddeler, süt ürünlerinin üretim teknolojileri, kalite kontrol uygulamaları, ilgili yasal düzenlemeler ile süt işletmelerinde sanitasyon
Dersin Ön Koşulu
Bulunmuyor
Kaynaklar
Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560.
Notlar
Metin, M. 1998. Süt Teknolojisi: Sütün bileşimi ve işlenmesi. Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sütün kimyasal bileşimi ve bileşimini etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ02 | Süt ve ürünleri ile bulaşan hastalıklar ve bunların nasıl önleneceğini açıklar |
ÖÇ03 | Süt ve süt ürünlerini ilgili yasal zorunlulukları gözönünde bulundurarak yorumlar |
ÖÇ04 | Görev yaptığı işletmede sorunlara çözüm üretir |
ÖÇ05 | Sağlıklı ve hijyenik üretim konularını dikkate alarak işletmelerde hijyen programları hazırlar |
ÖÇ06 | Süt ve ürünlerine ilişkin HACCP sistemini uygular |
ÖÇ07 | Süte uygulanan ön işlemleri sıralar |
ÖÇ08 | Peynir üretimini ve peynir çeşitlerini açıklar |
ÖÇ09 | Fermente süt ürünlerinin (yoğurt, ayran, kefir, kımız) üretimini açıklar |
ÖÇ10 | Dondurma, tereyağı ve süt tozu üretim teknolojilerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 3 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, dünyada ve ülkemizde süt endüstrisi, sütün tanımı, oluşumu, sütün bileşimi ve sütün bileşimini etkileyen faktörler | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sağlıklı ve hijyenik süt eldesi, sütün depolanması, nakledilmesi ve işletmelere kabulü | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Süt kimyası (lipidler, azotlu maddeler, karbonhidratlar, vitamin ve mineral maddeler, enzimler), sütün insan beslenmesindeki önemi | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Süt mikrobiyolojisi, çiğ sütün doğal florası, kontaminasyon kaynakları ve önleme yolları, içme sütleri, yoğurt, peynir, süt tozu ve tereyağın florası ve kontaminantları | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Süt ve ürünleri ile bulaşan enfeksiyon ve intoksikasyonlar, süte bulaşan yabancı maddeler (antibiyotikler, ilaç kalıntıları, temizlik ve dezenfektan madde ile metalik kalıntılar) | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İşletmelerde süte uygulanan ön teknolojik işlemler (klarifikasyon, baktofügasyon, homojenizasyon, standardizasyon) ve içme sütü teknolojisi (pastörize süt, UHT sterilize süt) | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Starter kültürlerin süt teknolojisindeki önemleri, starter kültür hazırlama yöntemleri, starter kültür çeşitleri, kalite bozuklukları ve bakteriofajlar | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yoğurt teknolojisi, meyveli yoğurt teknolojisi, yoğurtlarda görülen hatalar ve önleme yolları ile kalite kontrolü, ayran teknolojisi ve diğer fermente içecekler (kefir, kımız) | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Beyaz peynir teknolojisi, Beyaz peynirlerde kalite bozuklukları ve önleme yolları ve kalite kontrolü | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Yöresel peynir teknolojileri (Mihalıç peyniri, Kaşar peyniri, Tulum peyniri,), kalite bozuklukları ve önleme yolları | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yabancı peynir teknolojileri (Edam, Gouda, Swiss Emmental, Gruyere, Cheddar, Roquefort, Mozarella, Camembert, Brie), kalite bozuklukları ve önleme yolları | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tereyağı teknolojisi, tereyağlarında gözlenen kalite bozuklukları ve önleme yolları, tereyağlarının kalite kontrolü | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dondurma, süt tozu yapım metotları, dondurma ve süt tozlarında gözlenen kalite bozuklukları ve önleme yolları, dondurma ve süt tozlarının kalite kontrolü | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Süt işletmelerinde sanitasyonun önemi, alet ve ekipmanların temizlik ve dezenfeksiyonu | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yetişmeyen, A (Editör). 2013. Süt Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1560 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |