Genel Bilgi
Kod | VTS402 |
Ad | Kısraklarda Reproduktif Biyoteknoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA EŞKİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FUNDA EŞKİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kısraklarda Reprodüktif İnfertilite hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Kısraklarda Reprodüktif İnfertilite
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersin sonunda öğrenciler, kısrakta reprodüktif anatomi, fizyoloji ile ilgili konuları öğrenir. |
ÖÇ02 | Kısrakta östrüs siklusu, belirtileri ve hormonların etkileri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Kısrakta üreme organlarının muayenesi, üremenin kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Kısrakta gebelik ve doğuma bağlı hastalıkları öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrencilere gebelik patolojisi, abortus, prolapsus vagina ve doğum hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ06 | Öğrencilere kısrakta reprodüktif infertiliteye neden olan problemler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Atlarda Üreme Organlarının Anatomisi; Ovaryum, tuba uterina, uterus, serviks, vajina, vestibulum, vulva, perineum | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Üreme Fizyolojisi ve Endokrinolojisi; Dişi üreme fizyolojisi, Reprodüktif hormonlar, Follikülogenezis, Oogenezis, Ovulasyon | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pubertas ve Seksüel Sikluslar; Pubertas, Kısrakta seksüel sikluslar, Siklusların hormonal mekanizmaları. | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hormonların Klinik Kullanımları; Hormonların sınıflandırılması, Hormonların özellikleri, Hormon kullanma amaçları, Hormonların klinik kullanımları, Peptid hormonlar, Glikoprotein hormonlar, Steroid hormonlar, Prostaglandinler, Ergot alkoloidleri, Diğer hormonlar. | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Dişi Üreme Organlarının Muayenesi; Anamnez, Dış klinik muayene, Vaginanın elle muayenesi ve inspeksiyonu, Rektal palpasyon ile muayene, Ultrason muayeneleri, Endokrin muayeneler, Endoskopi, Sitolojik muayene, Biyopsi ve doku örneği alınması | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Üremenin Kontrolü; Geçiş döneminde yapılan girişimler, Aşım sezonundaki girişimler, Erken postpartum dönemde yapılan girişimler, Östrüsün baskılanması , | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Embriyo Nakli; Embriyo naklinin yararları, Nakil aşamaları, Kısrakta embriyo nakli, Embriyoların saklanması | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav soru hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Gebelik Fizyolojisi; Döllenme Blastogenesis Embriyogenesis, Plasentasyon, Plasentanın işlevleri, Gebeliğin endokrinolojisi, Gebelik süreleri | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gebelik Tanısı; Rectal palpasyonla gebelik tanısı, Ultrases ile gebelik tanısı, Hormon tayini ile gebelik tanısı, Diğer gebelik tanı yöntemleri | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Gebelik Patolojisi; Yavru zarlarının hidropsu Yavru zarlarının ödemi Yavrunun gelişimindeki bozukluklar Süperfekundasyon, süperfötasyon Gelişme anomalileri Gebelikte yavrunun ölümü Yavrunun rezorbsiyonu, mumyalaşması, maserasyonu ve anfizemi Gebeliğin anada oluşturduğu bozukluklar, Gebelik ödemi | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Abortus Sorunu; Enfeksiyöz abortlar, Non- enfeksiyöz abortlar, diğer abort nedenleri | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Prolapsus Vagina; Kısraklarda prolapsus vagina | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Doğum; Doğumun endokrin düzeni, Doğumun sinirsel kontrolü, Doğumun fizyolojik seyri, Doğum için fetüsün hazırlanması, Geliş ve vaziyetler, Kısraklarda doğum | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Güç Doğum ve Doğum Sonrası Hastalıklar, İnfertilite; Güç doğumların genel nedenleri, anaya bağlı güç doğumlar, yavruya bağlı güç doğumlar Güç doğumların değişik şekillenen tiplerinin tanı ve tedavileri Uterusun vaziyet değişiklikleri, Post partum uterus sağlığı ve hastalıkları, Retensio secundinarium, endometritis, metritis, puerperal fürbür, puerperal tetanoz | Kısraklarda Doğum ve Jinekoloji, 2. Baskı, Editörler; Mustafa Kaymaz, Murat Fındık, Ali Rişvanlı, Afşin Köker, Medipress Matbaacılık, Malatya, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 34 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,36 | ||
AKTS | 1 AKTS |