GZS317 VERİ GAZETECİLİĞİ

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS317
Ad VERİ GAZETECİLİĞİ
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEVDA ÜNAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersi alan öğrencilerden: Veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirmeleri, Veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgileri öğrenmeleri, Veri analizi ve yorumlaması ile ilgili becerilerini geliştirmeleri, Görselleştirme yöntemlerini öğrenmeleri beklenmektedir.

Dersin İçeriği

Veri Gazeteciliği dersinin amacı bu alanın temel aşamaları olan veri bulma, veri toplama, veri temizleme, veri analiz etme, veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ve bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisini kavramak. Gelişen İnternet dünyasında veri gazeteciliğinin; bilgisayar destekli habercilik ve veri tabanlı haberciliğin bir sonucu olarak nasıl gelişiyor olduğu, gazeteciliğin geleceği olarak haber merkezlerinde haberin daha etkin aktarılmasında nasıl güçlü bir rol üstlendiğini gelişen çevrim içi açık kaynaklar, araçlar ve tekniklerle öğretmek.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders notları.

Notlar

Çevrimiçi kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri gazeteciliğine, tarihine ve araçlarına ilişkin kavramları örnekleri ile öğrenmek
ÖÇ02 Veri Gazeteciliği çevrimiçi en uygun araçların kullanımı, veri kaynaklarının neler olduğu ve nasıl veri kümeleri oluşturulduğunu tecrübe edinmek
ÖÇ03 Veriyi analiz etmek, görselleştirmek, veri ile röportaj yapacak ve etkin bir ekip çalışması yürütmek
ÖÇ04 Haber merkezlerinde ve haberde verinin kullanımı ve haberde kullanımını anlayabilecek ve uygulamak
ÖÇ05 Tasarım temelleri, etkili görsel iletişim ve veri görselleştirmek, haritalandırma çalışmaları yapmak
ÖÇ06 Veriye dayalı haberlerin üretilme sürecini anlamak ve hayata geçirebilmek
ÖÇ07 Bilgi Edinme Özgürlüğü Talebi ve Açık Veri ile ilişkisini anlamak ve dijital içeriği doğrulayabilmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi - nereden geldiği dağınık verinin tanımı, verinin Doğruluğu, veri formatlarını tanıma ve anlama İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Veri nasıl bulunur, veri ile nasıl hikaye bulunur, veri temizleme, veri nasıl anlamlandırılır Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Veri Kazıma - Bir veri kaynağı olarak İnternet sitelerinden veri kazıma Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Veri görselleştirme araçlarına giriş (açık kaynak) veri görselleştirme: hangi konu/proje ile hangi grafik/araç uygun Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Temel istatistik ve excel'de çalışma pratikleri Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Açık Veri ve Etik Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kaynaklar ve Teknikler Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Açık Verinin Makine Okunabilirliği Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Veri Araştırma Teknikleri Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Proje Sunumları I Sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Proje Sunumları II Sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Proje Sunumları III Sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 02:29