GZS324 Bilim İletişimi

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS324
Ad Bilim İletişimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR DURSUN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ONUR DURSUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, bilim iletişimi ve gazeteciliğine odaklanır. Bilim gazeteciliğinin, tarihsel gelişimi, mevcut durumu ve sorunları üzerinde durulur. Bilim haberi üretim süreci uygulamalı olarak anlatılır.

Dersin İçeriği

Ders, bilimin toplumsal işlevlerine ve özellikle de bilimin/bilginin kamusallaşmasına odaklanır. Bilgi üretim ve dağıtım sürecinde medyanın görevi üzerinde durur ve bilim iletişimi bağlamında bilim insanları, medya ve toplum arasındaki bağları sorgular.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilim İletişimi (Çiler Dursun ve Onur Dursun)

Notlar

Bilim İletişimi: Aktörler, Mecralar ve Sorunlar (Editör: Umur Bedir)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tarihi ve toplumsal işlevi hakkında bilgi edinir.
ÖÇ02 Bilim iletişimi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Bilim ve medya ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ04 Bilim haberlerinin toplumsal işlevi hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ05 Bilim haberi üretme ve yayınlama hakkında pratik bilgiler edinir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilim Tarihi ve Felsefesi 1 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilim Tarihi ve Felsefesi 2 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilimin/Bilginin Toplumsal İşlevleri Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kavramsal Olarak Bilim İletişimi Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilim İletişimine Kuramsal Yaklaşımlar 1 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bilim İletişimine Kuramsal Yaklaşımlar Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bilim İletişimini Türsel Yaklaşım Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bilim İletişimi ve Bilim İnsanları Arasındaki Bağlantılar/İlişkiler Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bilim İletişimi ve Medya Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bilim Gazeteciliğinin Türkiye ve Dünyadaki Görevi ve İşleyişi Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilginin Medyada Sunumu ve İlgili Sorunlar Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bilim Gazeteciliği ve Yaklaşımlar Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Bilim Gazeteciliğinin Temel Sorunları Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 04:00