Genel Bilgi
Kod | GZS326 |
Ad | DİJİTAL HABERCİLİK |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, dijital habercilik ortamlarını ve imkanlarını tanıtarak, platform bazlı haber üretim ve dağıtım yolları hakkında bilgi edindirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders, habercinin ham veriyi nasıl elde edeceğini, bu veriyi haber için nasıl işleyeceğini ve dijital içerik türlerinin hangileri için değerlendireceğinin yöntemlerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Okay, A. S. (2022). Gelenekselden Dijitale İçeriğin Üretimi ve Dönüşümü. Konya: Çizgi. Alankuş, S. (Ed.). (2003). Gazetecilik ve habercilik. İPS İletişim Vakfı. Neuman, W. R. (2018). Dijital fark: Gündelik hayatta dijitalleşme ve medya etkileri kuramı. İstanbul: The Kitap.
Notlar
Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229. Bulut, S. (2020). DİJİTAL ÇAĞDA MEDYA: MAKİNE ÖĞRENMESİ, ALGORİTMİK HABERCİLİK VE GAZETECİLİKTE İŞLEVSİZ İNSAN SORUNSALI. Selçuk İletişim, 13(1), 294-313. Aslan, A., Bayrakçı, S., & Küçükvardar, M. (2016). Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği. Marmara İletişim Dergisi, (26), 55-70. Özyal, B., & Tosun, G. E. (2017). Dijital gazeteciliğin gelişen bir formu olarak mobil gazetecilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 60-81.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri, enformasyon, bilgi ve bilgi toplumu kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Dijital medya ortamları için uygun haber değeri kriterlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Dijital platformlarda yayınlanabilecek bir haberin hangi özellikleri içermesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ04 | Bir olay veya durum hakkındaki gelkişmeleri içeren bir metni, görüntüyü veya medya içeriğini, haber olarak tasarlayabilir. |
ÖÇ05 | Sosyal medya haberciliği kavramını Facebook, Twitter ve YouTube gibi platformlar üzerinden, platform bazlı olarak açıklar. |
ÖÇ06 | Dijital medyada haber üretebilmek için sahip olunması gereken çoklu ortam becerilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel ve dijital medya kavramları | Okuma, İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yeni ve dijital medyanın gelişimi | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Dijital medyanın haber üretimindeki yeri ve önemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Dijital medyada haberin kuralları, özellikleri ve formatları | Okuma ve örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Dijital medya içeriklerinin analizi | Okuma ve örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Dijital medyada haber üretim pratikleri 1 | Okuma ve örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Dijital medyada haber üretim pratikleri 2 | Okuma ve örnek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 1 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 2 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 3 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 4 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 5 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 6 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Dijital medya haber üretimi ve analizi 7 | Örnek haber inceleme ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |