Genel Bilgi
Kod | OKLZ203 |
Ad | Erken Çocuklukta Fen Eğitimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının okul öncesi eğitimde fen eğitiminin kapsamı, önemi, kapsamı ve fen eğitiminde kullanılan yöntemler ile ilgili bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi; fen eğitiminde ilke ve standartlar; bilimsel süreç becerileri; bilimin doğası, fen eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; fen eğitiminde öğrenme merkezleri düzenlenmesi; erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (STEM, GEMS); temel fen eğitimi kavramlarının kazanılması; fen etkinlikleri planlama ve uygulama.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler, T. (Ed.) (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara:Pegem Akademi. Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Parlak Lakap, A. (Ed.) (2018) Erken çocuklukta fen eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap. Şahin, F.(Ed.) (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Hedef Yayıncılık. Uludağ, G. (Ed.) (2020). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi-Çocuğun keşif yolculuğu. Nobel Akademik Yayıncılık. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge Yayıncılık.
Notlar
Aktaş Arnas, Y. (2005). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim. Eğitim Araştırmaları Dergisi,20:36-47. Clements, D. (1987). Computers and young children: a review of research. Young Children 43(1): 34-44. Clements, D. (2002). Computers in Early Childhood Mathematics. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(2): 160-181. Baki, A. Ve Mandacı Şahin, S. (2004). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Yönte- miyle Öğretmen Adaylarının Matematiksel Öğrenmelerinin Değerlendirilme- si. TOJET, Vol. 3 (2). Chiu, M.&Lin, J. (2005). Promoting fourth graders’ conceptual change of their un- derstanding of electric current via multiple analogies. Journal of Research in Science Teaching. v.42 (4) 429-464
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocukluk döneminde fen eğitimini ve önemini açıklar |
ÖÇ02 | Çocukta kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini ve kavram eğitiminin nasıl verilmesi gerektiğini açıklar |
ÖÇ03 | Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teorileri karşılaştırır |
ÖÇ04 | Bilimsel süreç becerilerini açıklar |
ÖÇ05 | Erken çocukluk dönemi çocukları için hazırlanan fen eğitimi ile ilgili materyalleri eleştirel bir şekilde inceler |
ÖÇ06 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programlarını (STEM ve GEMS) açıklar |
ÖÇ07 | Okul öncesi dönem fen eğitiminde ele alınması önerilen kavramları açıklar |
ÖÇ08 | Okul öncesi fen eğitiminde yaygın olarak kullanılan yöntem ve teknikleri uygular |
ÖÇ09 | Fen etkinliklerini planlar |
ÖÇ10 | Fen etkinliklerini uygular |
ÖÇ11 | Fen etkinliklerini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi, fen eğitiminde ilke ve standartlar, bilimin doğası | Erken çocukluk fen eğitimi ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Erken çocukluk fen eğitiminin içeriği ve çocuklarda kavram öğrenme | Erken çocukluk dönemde kavram gelişimi ve eğitimi ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teoriler | Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teorileri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Erken çocukluk eğitiminde fen etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi | Erken çocukluk eğitiminde fen etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Erken çocuklukta fen eğitiminin niteliği ve dikkat edilmesi gereken noktalar | Erken çocuklukta fen eğitiminin niteliği ve dikkat edilmesi gereken noktalarla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Erken çocukluk fen eğitiminde öğretmen ve ailelere düşen görev ve sorumluluklar | Erken çocukluk fen eğitiminde öğretmen ve ailelere düşen görev ve sorumluluklar ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Bilimsel süreç becerileri (Temel beceriler ve entegre beceriler) | Bilimsel süreç becerileri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Soru sorma stratejileri | Soru sorma stratejileri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Proje ve drama) | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Analoji ve alan gezisi) | Alan gezisi ve analoji ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
12 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Deney ve kavram haritası) | Deney ve kavram haritası ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
13 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (STEM) | STEM ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
14 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (GEMS) | GEMS ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
15 | Erken çocuklukta değerlendirme yöntem ve teknikleri | Erken çocuklukta değerlendirme yöntem ve teknikleri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık 1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık 2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |