OKLZ203 Erken Çocuklukta Fen Eğitimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OKLZ203
Ad Erken Çocuklukta Fen Eğitimi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU


Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının okul öncesi eğitimde fen eğitiminin kapsamı, önemi, kapsamı ve fen eğitiminde kullanılan yöntemler ile ilgili bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi; fen eğitiminde ilke ve standartlar; bilimsel süreç becerileri; bilimin doğası, fen eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; fen eğitiminde öğrenme merkezleri düzenlenmesi; erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (STEM, GEMS); temel fen eğitimi kavramlarının kazanılması; fen etkinlikleri planlama ve uygulama.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler, T. (Ed.) (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara:Pegem Akademi. Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Parlak Lakap, A. (Ed.) (2018) Erken çocuklukta fen eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap. Şahin, F.(Ed.) (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Hedef Yayıncılık. Uludağ, G. (Ed.) (2020). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi-Çocuğun keşif yolculuğu. Nobel Akademik Yayıncılık. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge Yayıncılık.

Notlar

Aktaş Arnas, Y. (2005). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim. Eğitim Araştırmaları Dergisi,20:36-47. Clements, D. (1987). Computers and young children: a review of research. Young Children 43(1): 34-44. Clements, D. (2002). Computers in Early Childhood Mathematics. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(2): 160-181. Baki, A. Ve Mandacı Şahin, S. (2004). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Yönte- miyle Öğretmen Adaylarının Matematiksel Öğrenmelerinin Değerlendirilme- si. TOJET, Vol. 3 (2). Chiu, M.&Lin, J. (2005). Promoting fourth graders’ conceptual change of their un- derstanding of electric current via multiple analogies. Journal of Research in Science Teaching. v.42 (4) 429-464


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erken çocukluk döneminde fen eğitimini ve önemini açıklar
ÖÇ02 Çocukta kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini ve kavram eğitiminin nasıl verilmesi gerektiğini açıklar
ÖÇ03 Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teorileri karşılaştırır
ÖÇ04 Bilimsel süreç becerilerini açıklar
ÖÇ05 Erken çocukluk dönemi çocukları için hazırlanan fen eğitimi ile ilgili materyalleri eleştirel bir şekilde inceler
ÖÇ06 Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programlarını (STEM ve GEMS) açıklar
ÖÇ07 Okul öncesi dönem fen eğitiminde ele alınması önerilen kavramları açıklar
ÖÇ08 Okul öncesi fen eğitiminde yaygın olarak kullanılan yöntem ve teknikleri uygular
ÖÇ09 Fen etkinliklerini planlar
ÖÇ10 Fen etkinliklerini uygular
ÖÇ11 Fen etkinliklerini değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 2
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi, fen eğitiminde ilke ve standartlar, bilimin doğası Erken çocukluk fen eğitimi ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Erken çocukluk fen eğitiminin içeriği ve çocuklarda kavram öğrenme Erken çocukluk dönemde kavram gelişimi ve eğitimi ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teoriler Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teorileri ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Erken çocukluk eğitiminde fen etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi Erken çocukluk eğitiminde fen etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Erken çocuklukta fen eğitiminin niteliği ve dikkat edilmesi gereken noktalar Erken çocuklukta fen eğitiminin niteliği ve dikkat edilmesi gereken noktalarla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Erken çocukluk fen eğitiminde öğretmen ve ailelere düşen görev ve sorumluluklar Erken çocukluk fen eğitiminde öğretmen ve ailelere düşen görev ve sorumluluklar ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
7 Bilimsel süreç becerileri (Temel beceriler ve entegre beceriler) Bilimsel süreç becerileri ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Soru sorma stratejileri Soru sorma stratejileri ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Proje ve drama) Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Analoji ve alan gezisi) Alan gezisi ve analoji ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
12 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Deney ve kavram haritası) Deney ve kavram haritası ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar
13 Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (STEM) STEM ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
14 Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen programları (GEMS) GEMS ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
15 Erken çocuklukta değerlendirme yöntem ve teknikleri Erken çocuklukta değerlendirme yöntem ve teknikleri ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık 1 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık 2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS