Genel Bilgi
Kod | GZS423 |
Ad | YURTTAŞ HABERCİLİĞİ |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yeni ve alternatif iletişim teknolojilerinin neler olduğunu öğrenerek, bu ortamlara ve yurttaşların genel yararuna uygun haberler üretme kabiliyeti edindirmektir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında yurttaş gazeteciliğinin ne olduğu, yurttaş gazeteciliğinin kuramsal kökenleri, tarihi, geleneksel gazetecilikle farkı, yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle ilintisi günümüzdeki örnekleriyle öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Allan, S., & Thorsen, E. (2009). Yurttaş gazetecilik: küresel perspektifler. İS Temizalp, Çev.). İstanbul: Epsilon. Alankuş, S. (2009). Yeni habercilik arayışları: hak odaklı habercilik, yurttaş gazeteciliği, barış gazeteciliği. S. Alankuş içinde, Gazeteciliğe Başlarken. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
Notlar
Arık, E. (2013). Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (36). Onar Çambay, S. (2015). BİLGİ ÇAĞINDA SOSYAL SORUMLULUK ODAKLI GAZETECİLİK: YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ. Journal of International Social Research, 8(38). Alankuş, S. (2013). Başka’bir habercilik ihtiyacı ve hak odaklı habercilik. Medya ve nefret söylemi. İçinde, 219-250.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yurttaş gazeteciliğinin kavramsal ve kuramsal temellerini açıklar. |
ÖÇ02 | Tarihsel süreçte yurttaş gazeteciliğinin ortaya çıkış nedenlerini ve bu gazetecilik türüne olan ihtiyacı açıklar. |
ÖÇ03 | Dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen yurttaş gazeteciliği örneklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Alternatif medya ve yurttaş gazeteciliği ilişkisini kendi ifadeleriyle de açıklar. |
ÖÇ05 | Yurttaşlar yararına neden haber yapılması gerektiğini ve bu gazetecilik türü ile etik ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Yurttaş gazeteciliği ve yeni iletişim teknolojileri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yurttaş gazeteciliği kavramı. Yurttaş gazeteci kimdir | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yurttaş haberciliği ile geleneksel habercilik arasındaki farklar | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yurttaş haberciliğinin tarihi kökenleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Azınlıklar, Kamusal alan ve Yurttaş Gazeteciliği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Medyanın ekonomi politiği ve Yurttaş Gazeteciliği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Alternatif medya | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yeni medya platformları ve habercilik | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sosyal Ağlar ve Yurttaş Haberciliği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yurttaş Gazeteciliği ve Etik | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 1 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 2 | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
14 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 3 | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
15 | Öğrenci Çalışmaları ve Sunumları 4 | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |