Genel Bilgi
Kod | PDRZ106 |
Ad | Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışma ve rehberlik alanını, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini, psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki hizmet türlerini tanımalarını, psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili temel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, psikolojik danışma ve rehberlikte temel kavramlar, rehberliğin anlamı, rehberliğin amacı, rehberlik ilkeleri, rehberlik ve eğitim, rehberlik ve diğer alanlar, rehberlik ve psikolojik danışmanın gelişimi, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri; psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türleri, eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik, bireysel ve grupla psikolojik danışma, psikolojik danışma ve rehberlik teknikleri, psikolojik danışmanların rol ve işlevleri, psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarıyla ilgili yasal düzenlemeler psikolojik danışma ve rehberliğin sorunları bulunmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kuzgun, Y. (2014). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Ankara Pegem Akademi. Can, G. (2021). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Ankara: Pegem Akademi. Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitimde Rehberlik, Ankara: Pegem Yayınları.
Notlar
Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitimde Rehberlik, Ankara: Pegem Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik danışma ve rehberlikte temel kavramları kavrar. |
ÖÇ02 | Rehberliğin anlamı, rehberliğin amacı ve rehberlik ilkelerini bilir. |
ÖÇ03 | Rehberlik ve eğitim arasındaki farkı bilir. |
ÖÇ04 | Rehberlik ve diğer alanlar arasındaki ilişkileri bilir. |
ÖÇ05 | Rehberlik ve psikolojik danışmanın gelişimini açıklar. |
ÖÇ06 | Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türlerini bilir. |
ÖÇ08 | Eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik hizmetlerini ifade eder. |
ÖÇ09 | Psikolojik danışma yaklaşımlarının özelliklerini bilir. |
ÖÇ10 | Psikolojik danışma, psikolojik danışma ve rehberlik tekniklerini kavrar. |
ÖÇ11 | Bireysel ve grupla psikolojik danışmanın özelliklerini bilir. |
ÖÇ12 | Psikolojik danışmanların rol ve işlevlerini bilir. |
ÖÇ13 | Psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili yasal düzenlemeleri ifade eder. |
ÖÇ14 | Psikolojik danışma ve rehberliğin sorunlarının farkında olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma tanımı ve sınıflandırılması | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Psikolojik danışma ve eğitim farkı | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Psikolojik danışma ilkeleri | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Psikolojik danışma servisleri | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilgi toplama servisi-I | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Eğitsel bilgi verme | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mesleki bilgi verme | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kişisel sosyal bilgi verme | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bilgi toplama servisi-II | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Psikolojik ölçme yöntemleri | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bireyi tanıma teknikleri | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Psikolojik danışma servisi | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Konsültasyon servisi | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çevre ve veli ilişkiler servisi | Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |