EFMZ102 Öğretim Teknolojileri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ102
Ad Öğretim Teknolojileri
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MÜKERREM TAŞ


Dersin Amacı

Bu ders, öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını, öğretim teknolojilerinin tasarımı ile ilgili temel bilgi, kavram, ilke ve becerileri kazanmalarını, etkili öğretim materyalleri tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme becerilerini edinmelerini amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, eğitim ve öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramlar, sistem ve iletişim kuramları, öğrenme yaklaşımları, öğretimin analizi, öğretim içeriğini ve etkinlikleri planlama/düzenleme, öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması, öğretim materyallerinin önemi, seçimi ve tasarlanması, tematik öğretim materyali tasarlama, öğretim materyalleri ve etkili kullanım ilkeleri, ve öğretim materyallerini değerlendirme ölçütleri ve güncel okuryazarlıklar konuları işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yalın, Halil İbrahim (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretim tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Öğretiminin sisteminin temel ögelerini ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ03 Öğretim teknolojilerinde iletişimin yeri ve önemini açıklar.
ÖÇ04 Öğrenme kuramlarının materyal tasarımına sağladığı katkıları açıklar.
ÖÇ05 Öğretim materyallerinin, öğretim sürecindeki önemini açıklar.
ÖÇ06 Öğretim amaçlarını belirlemenin, materyal tasarımı açısından önemini açıklar.
ÖÇ07 Belirlediği öğretim amacına ve içeriğe uygun bir öğretim materyali tasarlar.
ÖÇ08 Öğretim materyallerinin üstün ve zayıf yönlerini dikkate alarak içeriğe uygun bir öğretim materyali seçebilir.
ÖÇ09 Materyal tasarlamada görsel tasarım ilkelerini kullanır.
ÖÇ10 Bilgiyi seçme ve kullanmada okuryazarlığın önemini açıklar.
ÖÇ11 Hazırlanan bir öğretim materyalinin, tasarım ilkelerine uygunluğunu değerlendirir.
ÖÇ12 Öğrenme-öğretim etkinliklerinde materyal kullanmanın önemini kabul eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 1
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrenme, eğitim, öğretim, bilim ve teknoloji kavramları arasındaki ilişkiler. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sistem kuramı ve iletişim kuramlarının öğretim teknolojisi ile ilişkisi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Öğretim teknolojileri ve öğrenme kuramlarının ilişkisi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Öğretimin amaçlarının analizi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Öğretim içeriğini ve etkinliklerini planlama/düzenleme 1 Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Öğretim içeriğini ve etkinliklerini planlama/düzenleme 2 Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması, materyal seçimi, materyal hazırlama ve kullanım ilkeleri ve materyal kullanmanın yararları. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Öğretim materyallerinin genel özellikleri (üstün ve zayıf yönleri, hazırlama özellikleri vb) Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Görsel tasarım ilkeleri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tematik öğretim materyali tasarlama Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Alana özgü nesne ambarı oluşturma Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
13 Güncel okuryazarlıklar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
14 Öğretim materyallerini değerlendirme ölçütleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme Genel değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS