Genel Bilgi
Kod | PDRZ204 |
Ad | Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. METEHAN ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. METEHAN ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tüm bağlamlarda gelişim psikolojisi prensiplerini uygulamak, yaşam döngüsündeki değişimleri tanımlamak, Biyolojik, bilişsel, psikososyal alanlarda insan gelişimini evrelere göre tanımlamak.
Dersin İçeriği
İnsan davranış teorileri ve güncel araştırmayla gelişimsel değişimleri tanımlama ve tahmin etme. Gelişimsel psikoloji prensipleri, insanın psikolojik ve sosyal ihtiyaçları, gelişim evreleri, Piaget, Vygotsky ve bilgi süreçleri teorileri, fiziksel ve bilişsel gelişim, sosyal ve karakter gelişimi, bebeklerde fiziksel, duyumsal ve algısal gelişim.
Dersin Ön Koşulu
Derse düzenli devamlılık, derse düzenli hazırlanmak, derse düzenli katılım
Kaynaklar
Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları (Doç.Dr. Firdevs SAVİ ÇAKAR)
Notlar
Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları (Editör: Tuncay ORAL)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ruh sağlığı, uyum ve uyumsuzluk kavramlarını tanımlar |
ÖÇ02 | tanılama sistemleri ve tanılama sistemlerinde uyum bozukluğu kriterlerini tanımlar |
ÖÇ03 | İnsan gelişimini açıklayan kuramları bilir |
ÖÇ04 | Uyum ve davranış problemlerini yaş dönemlerine, koruyucu ve risk faktörlerine göre anlar |
ÖÇ05 | İlk Çocukluk Dönemi Uyum Problemlerini öğrenir |
ÖÇ06 | İkinci Çocukluk Dönemi Uyum Problemlerni anlar |
ÖÇ07 | ergenlik dönemi uyum problemlerini öğrenir I |
ÖÇ08 | ergenlik dönemi uyum problemlerini öğrenir II |
ÖÇ09 | genç yetişkinlik dönemi uyum problemlerini kavrar |
ÖÇ10 | orta yetişkinlik uyum problemleri I konusunu anlar |
ÖÇ11 | orta yetişkinlik dönemi uyum problemleri II kavrar |
ÖÇ12 | yaşlılık dönemi uyum sorunlarını kavrar |
ÖÇ13 | yaşlılık dönemi uyum bozukluklarını kavrar |
ÖÇ14 | uyum bozuklukları ile başa çıkmayı öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Normallik, Anormallik kavramlarının değişik bakış açıları ile ele alınması | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tanılama sistemleri ve Tanılama Sistemlerinde Uyum Bozukluğu Kriterleri | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, Bağlanma gelişimi, cinsel gelişim, dil ve ahlak gelişimi kuramları) | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Uyum Bozukluklarının Yaş Dönemlerine Göre Ele Alınmasının Nedenleri, Uyum Bozukluklarında Koruyucu Faktörler ve Risk Faktörleri | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlk Çocukluk Dönemi Uyum Problemleri | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İkinci Çocukluk Dönemi Uyum Problemleri | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ergenlik Dönemi Uyum Problemleri I | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ergenlik Dönemi Uyum Problemleri II | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Genç Yetişkinlik Dönemi Uyum Problemleri | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yetişkinlik Dönemi Uyum Problemleri | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yetişkinlik Dönemi Duygusal Problemler | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yaşlılık Dönemi Uyum Bozuklukları | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uyum Bozuklukları ile Başa Çıkma I | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uyum Bozuklukları ile Başa Çıkma II | Dersle ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |