EFMZ405 Okullarda RPD Uygulamaları I

10 AKTS - 2-6 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ405
Ad Okullarda RPD Uygulamaları I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-6 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulama Dönemi Dersi (Öğretmenlik Uyg. vb.)
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MERAL ATICI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. OĞUZHAN KIRDÖK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. METEHAN ÇELİK (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde grup ve sınıf rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, bireyi tanıma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi, konsültasyon, bireysel psikolojik danışma ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği ilkokul, ortaokul ve liselerde kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki alanlarda grup rehberliği etkinliklerini planlayıp yürütme, öğrencilerin ihtiyacına göre sınıf rehberliği etkinliklerini planlayıp yürütme, psikolojik ölçme araçlarını uygulama ve değerlendirme, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapma ve program değerlendirmeden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Erkan, S. ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yananer-Eroğlu, E. Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon. Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Grup rehberliği etkinliği yapılacak olan öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarını belirler.
ÖÇ02 Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun bir dönemlik bir grup rehberliği planı yapar.
ÖÇ03 Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür.
ÖÇ04 Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır.
ÖÇ05 Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır.
ÖÇ06 Bir grup veya sınıfa uygulanan bireyi tanıma tekniklerini değerlendirir.
ÖÇ07 Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir.
ÖÇ08 Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, rehberlik ihtiyaçlarını ve grup kurallarını belirleme Öğrencilerle tanışma, rehberlik ihtiyaçlarını ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; iletişim engelleri İletişim engelleri etkinliği için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme iletişimde ben dili sen dili İletişimde ben dili sen dili etkinliği için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; benlik algısı; bireyi tanıma teknikleri Benlik algısı etkinliği ve bireyi tanıma tekniği uygulaması için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; verimli ders çalışma; sınıf rehberliği Verimli ders çalışma etkinliği ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; zamanı etkin kullanma Zamanı etkin kullanma etkinliği için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; duygular Duygular etkinliği uygulaması için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; duygular (öfkeyle baş etme); sınıf rehberliği Öfkeyle baş etme etkinliği ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; üst eğitim kurumları ve geleceğe yönelik plan yapma Üst eğitim kurumları ve geleceğe yönelik plan yapma etkinliği için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; ilgi, yetenekler ve mesleklerle ilişkisi; bireyi tanıma teknikleri İlgi, yetenekler ve mesleklerle ilişkisi etkinliği ve bireyi tanıma tekniği uygulaması için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; meslekler Meslekleri tanımayla ilgili etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; benlik saygısı; değerlendirme anketi Benlik saygısı etkinliği ve değerlendirme anketi için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; değerlendirme etkinliğinin planlanması Değerlendirme etkinliği için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların sunumu ve değerlendirilmesi için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların sunumu ve değerlendirilmesi için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 14 14
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 24 24
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 64 64
Toplam İş Yükü (Saat) 242
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,68
AKTS 10 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 01:34