Genel Bilgi
Kod | EFMZ406 |
Ad | Okullarda RPD Uygulamaları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-6 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulama Dönemi Dersi (Öğretmenlik Uyg. vb.) |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MERAL ATICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. OĞUZHAN KIRDÖK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. METEHAN ÇELİK (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde belirli bir konu (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı) alanına yönelik grup rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, psikolojik ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapılması ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği ilkokul, ortaokul ve liselerde belirli bir konu (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı) alanına yönelik grup rehberliği etkinliklerinin planlayıp yürütme, öğrencilerin ihtiyacına göre sınıf rehberliği etkinliklerini planlayıp yürütme, psikolojik ölçme araçlarını uygulama ve değerlendirme, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapma ve program değerlendirmeden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon. Erkan, S. (2000). Örnek grup rehberliği etkinlikleri (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erkan, S. Ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s. 95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Selçuk, Z.,& Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Diğer Kaynaklar. Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi. Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yananer-Eroğlu, E. Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarının hangi konu/problem alanıyla ilgili olduğunu belirler. |
ÖÇ02 | Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır. |
ÖÇ03 | Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür. |
ÖÇ04 | Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır. |
ÖÇ05 | Bir grup veya sınıfa psikolojik ölçme araçlarını uygulayıp değerlendirir. |
ÖÇ06 | Veli ve öğretmenlerle konsültasyon yapar. |
ÖÇ07 | Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir. |
ÖÇ08 | Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir. |
ÖÇ09 | Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun 8-10 oturumdan oluşan bir grup rehberliği planı yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme yöntemi | Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme | Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
3 | Grup rehberliği planı, programdaki ilk etkinlik | Grup rehberliği planı ve ilk etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki ikinci etkinlik | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve ikinci etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki üçüncü etkinlik | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve üçüncü etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki dördüncü etkinlik | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve dördüncü etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki beşinci etkinlik | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve beşinci etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki altıncı etkinlik | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki altıncı etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki yedinci etkinlik; sınıf rehberliği | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki yedinci etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki sekizinci etkinlik | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki altıncı etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; değerlendirme etkinliği | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki dokuzuncu etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Sınıf rehberliği; konsültasyon; psikolojik ölçme aracı uygulama ve değerlendirme; bireysel psikolojik danışma | Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 24 | 24 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 64 | 64 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,68 | ||
AKTS | 10 AKTS |