ILT104 İletişim Tarihi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT104
Ad İletişim Tarihi
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN


Dersin Amacı

İletişim biliminin temellerinden biri olan iletişim tarihin içeriğini ve gelişimini öğretmeyi içeren ders; iletişim tarihindeki ana gelişmelere odaklanarak, iletişim alanındaki gelişmeler tarihsel çerçeve içinde açıklanıp, bu gelişmelerin sosyo-politik etkisinin ve günümüzde medya alanına verdiği şeklin ortaya konulması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İletişim tarihinin aşamalarını ve tarihsel gelişimini, tarihsel dönemlerdeki toplum yapısını ve siyasal hareketlerin gelişime etkisini, teknolojik gelişmelerin önemini, ekonomik-politik ve ideolojik yapılaşmalar çerçevesinde medyanın günümüzde içinde bulunduğu durumu ve sorunlarını öğretmeyi içeren derste; iletişim tarih ilişkisi, kuramsal yaklaşımlar, toplum ve haberleşme, iletişimin gelişme süreci, farklı çağlarda haberlerin toplanması ve yayını, basının ortaya çıkışı ve gelişimi, dönemler bazında Türkiyede ve Dünyadaki gelişmeler, telgraf ve telefonun gelişimi, haber ajansları, basın özgürlüğü ve sansür, görüntü teknolojilerindeki gelişmeler ve kitle toplumunun oluşumu, radyo/sinema ve televizyonun ortaya çıkışı ve gelişimi, BBC ve kamu hizmeti yayıncılığının kökenleri, televizyonun siyasi özgürlüğüne kavuşması, bilişim teknolojisinin gelişimi, TRT ve özel televizyonların kuruluşu, medya demokrasi ve medya politik ilişkisi, küreselleşme ve küreselleşme ortamında ekonomik ağlar, medyanın günümüzdeki görünümü ve bunlarla ilişkili hareketler ve olgular, tarihsel çerçevede ele alınıp aktarılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Crowley, D. & Heyer, P. (2010). İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum. Berkay Ersöz (Çev.), Ankara: Phoenix. / Jeanneney, J.N. (2009). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Esra Atuk (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi. / Carr, E.H. (2011). Tarih Nedir?. Misket Gizem Gürtürk (Çev.), Genişletilmiş Baskı, İstanbul: İletişim. / Mattelart, M. (2001). İletişimin Dünyasallaşması. Halime Yücel (Çev.), İstanbul: İletişim. / Ong, W.J. (1995). Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. Sema Postacıoğlu Banon (Çev.), İstanbul: Metis.

Notlar

Barbier, F. & Lavenir, C.B. (2001). Diderot’tan İnternete Medya Tarihi. Kerem Eksen (Çev.), İstanbul: Okyanus. / Eric Hobsbawm (2005). Devrim Çağı. B.S.Şener (Çev). Ankara: Dost. / Konuyla ilgili makaleler ve elektronik kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişim tarih ilişkisini kavrayıp yorumlar.
ÖÇ02 Sözlü ve yazılı kültürü kavrayıp, iletişim tarihi kavramına ilişkin kuramsal yaklaşımları irdeler.
ÖÇ03 İletişim araçlarının ve basının yapılanmasının tarihsel dönemlerdeki gelişimini irdeleyip, gelişmeleri sosyal yapıyla ilişkilendirir.
ÖÇ04 Türkiyede ve Dünyadaki basın yayın hareketlerinin gelişimini ve yapılanmasını karşılaştırır.
ÖÇ05 Küresel perspektifte basın yayın, sinema, radyo ve televizyonun gelişimini tartışır.
ÖÇ06 Gelişmelerin kültürel ve politik önemi hakkında fikir belirtir.
ÖÇ07 Ekonomik, teknolojik ve ideolojik hareketlerin basın ve toplum yapısına etkisini çözümler.
ÖÇ08 Günümüzde medya-siyaset ve medya-demokrasi kavramlarının önemini betimleyip, toplum ve sosyal yaşam içindeki etkilerini belirtir.
ÖÇ09 Bilgi iletişim teknolojilerinin günümüzdeki konumunu ve yaşamımızdaki önemini kavrayıp, mesleki hayatındaki çalışmalarını bu çerçevede yönlendirir.
ÖÇ10 İletişim tarihi alanında araştırma gerçekleştirip, sözlü ve yazılı araçlarla etkin bir şekilde sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarih olgusuna genel bir bakış. Sözlü ve Yazılı Kültürün karşılaştırılıp değerlendirilmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Antik İmparatorluklarda iletişim araçları ve yazının kökenleri. Sözlülük, Okuryazarlık. Çağdaş Medya. Topulm ve haberleşme, basını oluşturan teknik olanaklar. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İlk Çağ ve Ortaçağdaki gelişmeler ve etkileri. Ortaçağda Matbaanın icadından önceki uygulamalar. Haber ticareti. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Yeniçağdaki gelişmeler ve etkileri. 16. , 17. ve 18. yüzyılın genel görünümü. Aydınlık çağ ve aydınlanma. Fransız Devriminden önceki durum ve gazete türlerinin gelişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Yakınçağdaki gelişimeler ve etkileri.1789 Devriminden sonraki durum. 1815-1852 döneminde Basın-Yayın hareketleri ve gelişmeler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 19. yüzyılda toplumsal yapı. Gelişimi sağlayan icatlar. Demiryolları ve Telgraf, Yeni Gazetecilik, Telefon. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Görüntü Teknolojileri ve Kitle Toplumunun doğuşu: 19. Yüzyılın ikinci yarısında çeşitli ülkelerde basının görünümü. Sanayi Devrimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 20. yüzyılda toplumsal yapı ve çeşitli ülkeler basını. Haber ajanslarının doğuşu ve ilk haber ajansları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Basının Türkiyede gelişimi. Fikir hareketlerinin, yeni kavramların ve bilimsel bilginin yaygınlaşmasında basının rolü. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Elektronik yayıncılık tarihine giriş. Radyo. Savaş döneminde basının önemi ve radyonun işlevi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Sinemanın tarihsel gelişimi. Televizyon. BBC ve kamu hizmeti yayıncılığının kökenleri. Televizyonun siyasi özgürlüğüne kavuşması. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 2.Dünya Savaşından sonra iletişim araçlarının gelişimi. Bilişim sektörünün gelişimi. Yeni ve eski iletişim araçları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 TRTnin kuruluşu ve önemi. Özel televizyon yayıncılığının başlaması. Medya demokrasi ve medya politik ilişkisi.Basın özgürlüğü ve sansür. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Küreselleşme ve Küreselcilik Eleştirisi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS