Genel Bilgi
Kod | ILT120 |
Ad | Psikolojiye Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Volkan ÇİFTECİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Volkan ÇİFTECİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere psikolojinin önemli konuları hakkında genel bir çerçeve sunmak ve onların bu konuda bir alt yapı oluşturmalarını sağlamaktır. Derste, psikolojideki önemli alanlar, kuramlar, araştırma yöntemleri ve bazı önemli araştırmaların bulguları incelenecek, bunların gündelik hayata nasıl uygulanacağına bakılacaktır. Psikoloji, insan zihnini konu edinen bir çalışma alanıdır. Dolayısıyla, düşüncelerimiz, duygularımız, alışkanlıklarımız ve davranışlarımız dersin odak noktasında olacaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde;Transaksiyonel analizi, Empati kavramı ve iletişimde uygulanma ilkelerini, Aktif dinleme ve kendisini ifade etme becerileri, Kişiler arası iletişimde yer alan psikolojik süreçleri, Ben Dili Mesajları, Çatışma Çözmede Etkin İletişim gibi konular yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
R. J. Gerrig & P Zimbardo. (2012). Psikolojiye Giriş Psikoloji ve Yaşam. (19. Basım). (Çev. G. Sart). Ankara: Nobel Yayınevi
Notlar
Dersin başka kaynağı yok.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. |
ÖÇ03 | Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar. |
ÖÇ05 | Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır. |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. |
ÖÇ08 | İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar. |
ÖÇ09 | Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir. |
ÖÇ10 | Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir. |
ÖÇ11 | Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir. |
ÖÇ12 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. |
ÖÇ13 | Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir. |
ÖÇ14 | Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur |
ÖÇ15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoloji ve Yaşam: Giriş | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Davranışın Evrimsel ve Biyolojik Kökenleri | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
4 | Duygulanım ve Algı | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Zihin, Bilinç ve Değişen Durumlar | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
6 | Öğrenme ve Davranış Analizi | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Bellek | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ders Notlarını Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilişsel Süreçler | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
10 | Zeka ve Zeka Ölçümü | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
11 | Yaşam Süresi Boyunca İnsan Gelişimi | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
12 | Motivasyon | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
13 | Duygu, Stres ve Sağlık | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
14 | İnsan Kişiliğini Anlama | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Genel Bakış ve Değerlendirme | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notlarını Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notlarını Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |