ILT122 Felsefeye Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT122
Ad Felsefeye Giriş
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN


Dersin Amacı

Dersin temel amacı öğrenciye, bilimin gelişmesine kaynaklık eden felsefenin çıkış noktalarını öğretmek ve bu kapsamda eleştirel düşünceye zemin hazırlamaktır. Bunun yanı sıra felsefenin kapsamı ve sınırları konusunda bilgi edinen öğrencinin, karşılaştığı bütün problemleri felsefi bir bakış açısıyla analiz edebilmesini sağlamak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda felsefenin önemli yapı taşlarını oluşturan mantık, varlık, sanat gibi alanlar çeşitli filozofların bakış açılarıyla aktarılmaktadır. Böylece öğrencinin, toplumun gelişmesine katkı sağlayan felsefeyi bütün yönleriyle anlamasını sağlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders felsefe kavramına dair temel bilgileri içermektedir. Bu kapsamda ders, felsefenin önemli birer parçası olan bilgi türleri, bilgiye yönelik yaklaşımlar, varlık felsefesi, sanat ve ahlak kavramlarını içermektedir. Öte yandan siyaset kavramı da felsefe açısından incelenmekte ve bütün bu konular eleştirel bir gözle ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Horner, C. & Westacott, E. (2016) Felsefe Aracılığıyla Düşünme, Arslan, A. (çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi. Langton, R. (2005) Descartes’ın Meditasyonlar’ına Bir Çalışma Rehberi, Bağçe, S. (çev.). (TÜBA Açık Ders Malzemeleri: Batı Felsefesi Klasikleri). Verges, A. & Huisman, D. (2002) Felsefe2002, Bumin, T. (ed.), Arslan, A. (çev.). İstanbul: TÜSİAD, Lebib Yalkın Yayımları. Baç, M. (2011). Epistemoloji. Taşdelen, D. (ed). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Notlar

Platon. (2010). Devlet. Eyüboğlu, S. ve Cimcoz, M. A. (çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Descartes, R. (2015). Meditasyonlar: Metafizik Üzerine Düşünceler. Dürüşken, Ç. (çev.). İstanbul: Alfa. Özaktaş, H. (1998) Yapay Zeka: Bilgi Çağında Akıl Beden Sorunu, Cogito, Sayı:13, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Warburton, N. (2017). Deneme Yazmanın Temel Kuralları. Fethi, A. (çev.). İstanbul: Alfakitap. Warburton, N. (2000). A’dan Z’ye Düşünmek. Çalışkan, S. (çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Felsefi bilgi ile bilimsel bilgi arasındaki temel farkları tanır.
ÖÇ02 Felsefi düşünüşün doğmasına neden olan dönemsel şartları tarif eder.
ÖÇ03 Doğru bilginin koşullarına ilişkin farklı felsefi yaklaşımları karşılaştırır.
ÖÇ04 Varlık kavramına ilişkin farklı felsefi yaklaşımları ayırt eder.
ÖÇ05 Birey, toplum ve felsefe arasındaki tarihsel bağı sorgulayarak, günümüz toplumlarının davranış şekillerini yorumlar.
ÖÇ06 Etik ve ahlak kavramlarını felsefi açıdan tanır ve bu alanda gerçekleştirilen tartışmaları analiz eder.
ÖÇ07 Günümüzde yaşanan toplumsal problemleri, tarihsel felsefi tartışmalarla karşılaştırarak neden-sonuç ilişkileri kurar.
ÖÇ08 Farklı bilgi alanlarındaki problemleri felsefi açıdan inceler.
ÖÇ09 Dersin katılımcılarıyla fikir alışverişine uygun yapısı nedeniyle kendini özgürce ifade etme olanağını bulur ve iletişim becerilerini geliştirir.
ÖÇ10 Doğru kabul edilen görüşleri sorgular ve meslek hayatında ilerlemesine katkı sağlayacak eleştirel bir bakış açısı kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Felsefe Nedir Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Felsefi bilgi ve diğer bilgi türleri Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bilgi Problemi - Antik dönem Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilgi Problemi - Modern dönem Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Zihin-beden problemi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilim felsefesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Genel tekrar Konuları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metafizik - Antik Dönem Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Özgür irade problemi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Etik ve metafizik ilişkisi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Aristotelesçi etik Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sanat felsefesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Siyaset felsefesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Günümüz problemlerini felsefece düşünme Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS