Genel Bilgi
Kod | ILT215 |
Ad | Halkla İlişkilere Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Halkla İlişkilerin kuramsal altyapısını güncel bilgiler çerçevesinde öğretmeyi içeren derste; halkla ilişkiler alanındaki temel kavram ve tanımlamalar, tarihsel gelişimi, diğer alanlarla ilişkisi, kullanılan yöntem ve modeller, halkla ilişkilerde hedef kitle ve medya araçlarıyla iletişim yöntemleri ve önemi, kullanılan araçlar ve araçların tasarımı, farklı alanlardaki uygulama biçimleri, yeni medya ortamlarının halkla ilişkilere etkisi ve biçimlendirmesi, meslek ahlak yasaları ve kuramsal etik modeller aktarılarak, alanda yetkinlik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Halkla İlişkilerdeki Temel Kavramlar ve Tanımlar, Halkla İlişkilerin Genişleyen İşlevi ve Gerilla Halkla İlişkiler, Pazarlama İletişimi ve Halkla İlişkiler Yöntemleri, Sosyal Değişim ve Pazarlama İletişimi, Proaktif ve Reaktif Halkla İlişkiler, Farklı Ülkelerde Halkla İlişkilerin Tarihsel Gelişimi, Halkla İlişkiler Modelleri, Kurum İçi Halkla İlişkiler, Halkla İlişkilerde Hedef Kitle ve Önemi, Halkla İlişkiler Sürecinin Aşamaları, Sosyal Sorumluluk, Halkla İlişkiler ve İletişim Etkileşimi, Halkla İlişkiler ve İkna Kuramları, Halkla İlişikler ve Medyayla İlişkiler, Halkla İlişkilerde Yazılı Basın, Radyo, Televizyon, Basın Konferansı/Basın Bülteni/Basın Daveti, Ürün İletişimi ve Yerleştirme, Sergi ve Fuar Organizasyonları, Halkla İlişkiler ve Yeni Medya, Etkinlik Yönetimi, Sponsorluk, Halkla İlişkilerde Kriz Yönetimi, Kurum İmajı, Kurumsal İtibar ve Kurumsal Kimlik,uk, Kamu Diplomasisi, Halkla İlişkiler Meslek Ahlak Yasaları, Halkla İlişkilerdeki Kuramsal Etik Modeller ele alınıp aktarılarak; alana hakim olmaları sağlanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balta Peltekoğlu, F. (2016). Halkla İlişkiler Nedir?. 9. Baskı, İstanbul: Beta. / Okay, A. & Okay, A. (2001). Halkla İlişkiler: Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der. / Asna, A. (1993). Public Relations: Temel Bilgiler. İstanbul: Der.
Notlar
Davis, A. (2006). Halkla İlişkilerin ABC'si. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri. / Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Halkla ilişkiler ile ilgili kavramları yorumlar. |
ÖÇ02 | Halkla ilişkilerin tarihsel süreçteki gelişimini irdeler. |
ÖÇ03 | Halkla ilişkiler yöntemlerini kavrar ve uygulamaları bu yöntemlere göre planlar. |
ÖÇ04 | Yazılı/görsel ve sözel iletişimde halkla ilişkiler faaliyetlerini konumlandırır ve yönlendirir. |
ÖÇ05 | Halkla ilişkiler sürecinin aşamalarını kavrar ve projelerini yönlendirir. |
ÖÇ06 | Halkla ilişkiler ajansı organizasyonunu kavrar ve yönetir. |
ÖÇ07 | Halkla ilişkilerde çeşitli gruplar arasındaki ilişkileri kavrar ve tahlil eder. |
ÖÇ08 | Halkla ilişkiler meslek ahlak yasalarını ve kuramsal etik modelleri kavrar uygulama alanında faaliyetlerini bunlara göre düzenler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Halkla İlişkilere Giriş. Tanımlar, Halkla İlişkilere Yeni İsimler ve Halkla İlişkilerin Genişleyen İşlevi. Gerilla Halkla İlişkiler ve Yaratıcılık. Edward Bernays ve Halkla İlişkiler Kavramı. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Pazarlama İletişimi Stratejisinin Oluşturulması ve Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Pazarlama İletişiminin Temel Unsurları (Kişisel Satış, Reklam, Satış Promosyonları), Doğrudan ve İnteraktif Pazarlama, Pazarlama İletişimi ve Halkla İlişkiler Yöntemleri, Bilgisayar Teknolojisinin Pazarlamaya Etkisi, Sosyal Değişim ve Pazarlama İletişimi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Proaktif ve Reaktif Halkla İlişkiler. Amerika Birleşik Devletlerinde Halkla İlişkilerin Gelişimi (Basın Ajansı Modeli, Kamuyu Bilgilendirme Modeli, İki Yönlü Asimetrik Model, İki Yönlü Simetrik Model), Türkiyede/İngilterede/ Almanyada/Fransada Halkla İlişkilerin Gelişimi. IPRA Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği. Halkla İlişkiler Eğitimi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Kurum İçi Halkla İlişkiler ve Faaliyetleri, Avantaj ve Dezavantajları. Halkla İlişkiler Ajanslarının Gelişim Süreci, Avantaj ve Dezavantajları. Halkla İlişkilerde Hedef Kitlenin Önemi, Oluşumu ve Yapısı. Hedef Kitle Çeşitleri, Hedef Kitle Belirlenmesinin Avantajları. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Halkla İlişkiler Sürecinin Aşamaları (Araştırma, Planlama, Uygulama, Değerlendirme). Halkla İlişkiler Sürecinde Etkili İletişimin Özellikleri, Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Sorumluluk (Gelişim Süreci, Uygulama Alanları), Sosyal Sorumluluk Proje Örnekleri. Halkla İlişkiler ve İletişim, İletilerin Etkisi, Halkla İlişkiler ve İletişim Etkileşimi/İkna Kuramları, Ajanda Setting Hipotezi, Halkla İlişkiler Aracının Seçimi ve Medya İle İlişkiler. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Basınla İlişkiler, Yazılı Basın ve Haber Bülteni, Basın Bülteninin İçerik Özellikleri ve Biçimsel Özellikleri, Basına Yönelik Organizasyonlar ve Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar. Halkla İlişkiler Ortamı Olarak Radyo (Özet Duyurular, Haber Bültenleri, Açık Oturum Programları, Kamu Spotları), Halkla İlişkiler Ortamı Olarak Televizyon (Haber Bültenleri, Tanıtım Filmleri, Tartışma Programları, Programa Katılacak Konuşmacının Bilmesi Gerekenler, Kamu Spotları, Video Haber Bültenleri). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Makaleler (Biçimsel Özellikleri, Dikkat Edilmesi Gerekenler, Çeşitleri), Kurumsal Yayın ve Çeşitleri (Bültenler, Gazete, Dergi, Megapaper, Yayın İçeriğinin Belirlenmesi, Dikkat Edilmesi Gerekenler). Broşür (Hazırlanmasındaki Temel Adımlar ve Amaç). Kitapçık Türleri. Memorandumlar ve Çeşitleri. Mektupların Tanıtım Amacıyla Kullanımı. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Halkla İlişkiler ve Fotoğraf (Fotoğrafın Kullanımı, Konuyu Fotoğrafla Anlatmak, Fotoğrafın Başlığının Belirlenmesi). Halkla İlişkilerde Konuşma ve Konuşmacı (Konuşmanın Amacı/Planlanması/Türleri, Sunumda Görsel-İşitsel Araçların Kullanımı, Etkili Konuşma Kuralları). Halkla İlişkilerde Sergi ve Fuarlar (Amaçlar, Başarısızlığa Neden Olan Faktörler, Katılımı Belirleyen Etmenler, Pazarlama İletişimi ve Fuarcılık). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Halkla İlişkiler ve Yeni Medya (İnternet Kanalıyla İletişim ve Tanıtım, İnternetin Gücü, Web Sitesi, İnternet ve Medya İle İlişkiler, E-mail, Sosyal Medya ve Halkla İlişkiler, Online Medya ve Halkla İlişkiler). Etkinlik Yönetimi (Bileşenleri, Tasarlanması, Planlama Süreci, Hizmet Sağlayanlarla İşbirliği, Ekibin Oluşturulması, Etkinlikte Risk İletişimi, Etkinlik ve Medya Yansımaları). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Sponsorluk (Amaçları, Önemi, Yönetimi, Türleri, Yaygınlaşan Uygulamalar, Sponsorluk Teklifinde Yer Alması Gereken Konular, Sözleşmede Yer Alması Gerekenler, Projelerin Seçimi, Sponsorluk Uygulamaları ve Bütçe, Ürün Yerleştirme, Yasal Boyutu, Örnekler). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Kriz ve Kriz Yönetimi (Planları, Süreci ve İletişim, Değerlendirilmesi, Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler, Kriz Anında Etkili İletişim Kurabilme Kuralları, Hedef Kitle, Türleri, Kültürel Farklılıkların Rolü). Kurum İçi İletişim (Önemi, Amaçları, Kuralları, Kullanılan Yöntemler). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Kurum Kimliği (Kurumsal Strateji/Kültür/Kişilik, Tarihsel Gelişimi, Görsel Kimliğin Bileşenleri, Kimlik Oluşturma Süreci). Kurum İmajı (Çeşitleri, Etkileyen Unsurlar, İmaj Transferi, Marka İmajı ve Kurum İmajı, Aşamalar, İmaj Reklamı ve Amaçları, İmaj ve İtibar Yönetimi, Kurumsal Algı ve İtibar Katsayısı). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Lobicilik (Kavramsal Çerçeve, Temel Kurallar). Halkla İlişkiler ve Kamu Diplomasisi. Halkla İlişkiler ve Spin Doctorluk. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Halkla İlişkiler ve Meslek Ahlak Yasaları, TÜHİD Meslek Ahlak İlkeleri. Halkla İlişkiler Etiği ve Kuramsal Modeller. Pratik Etik Uygulaması İçin Geliştirilen Modeller. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |